torsdag 29 augusti 2013

Att använda film i undervisningen

(#20 of 365) Movie Night
Jag gillar att läsa
och
jag gillar att se på film
och
jag vill utveckla min undervisning
bl a
vad gäller hur man kan använda film i skolan.

Därför tar jag tacksamt emot idéer och tips på metoder och material som du tycker är givande och bra!


Jag gillar att visa filmer (gärna kortfilmer) och delar av filmer för att väcka engagemang för viktiga frågor och/eller händelser. Jag anser att film för många elever är ett mer engagerande medium än böcker, precis som jag anser att skönlitteratur ofta är mer engagerande än facklitteratur. Visst behöver man rena fakta, men jag tror att vi ibland också behöver konkreta exempel att leva oss in i för att det ska bli verkligt för oss. 

Ibland använder jag film för att jämföra med dess förlaga (ofta i form av den klassiska romanen) och ibland för att jämföra med facklitteraturen (historieboken, uppslagsverken, dagstidningarna). Att se film kan vara ett snabbt och smidigt sätt att ge många människor en gemensam referenspunkt att diskutera utifrån och bra filmer kan engagera. Jag anser att filmatiseringar av kända romaner kan vara bra i sig själva. En del kan till och med vara bättre än förlagan. Dessutom kan filmatiseringarna fungera som ett slags genväg till bildning.

En film jag gärna använder i min undervisning är Titanic av Cameron (1997). Filmen är inte i första hand historiskt korrekt (då skulle den antagligen inte ha blivit lika populär), men jag tycker den är intressant ur ett berättartekniskt perspektiv (med ramberättelsen, den klassiska berättarstrukturen, Romeo och Julia-motivet, "mannen av folket och kvinnan av börd" ...) och den tar upp flera intressanta teman som var aktuella då såväl som nu: klasskillnader, könsskillnader och den stora tilltron till den tekniska utvecklingen. Filmen kan fungera som ett tydligt exempel på hur vi skildrar vår historia utifrån vår egen samtid och de frågor vi i dag anser är viktiga, engagerande och säljande. Här kan du se ett exempel på hur man kan jobba med filmen i skolan:  http://hif1201.skolbloggen.se/2011/11/22/filmen-titanic-fran-1997-speglar-bade-borjan-av-1900-talet-och-var-tid/

Hur använder du film i din undervisning?

Här kan du läsa om tre andra förslag på hur man kan jobba med film. De är utformade utifrån Austens bok Emma, Mobergs böcker om utvandrarna och Khemeris bok Ett öga rött:



måndag 26 augusti 2013

Även lärare vill ha kul i skolan!

Susbengt och Cwasteson leker i sina sandlådor på Wikipedia.Vi hör ofta att skolan ska vara kul för eleverna, men nu när terminen börjar så vill jag passa på att hävda att den ska vara kul för oss lärare också! (Varför behöver jag väl inte förklara?)

Här kommer ett förslag på sånt som behövs för att skolan ska bli rolig för oss lärare:

    Bredbandet
  • Vi lärare vill få och ha utrymme att skapa utmaningar och utvecklas.
  • Vi vill lära oss nya saker och känna att vi allt bättre förstår hur det vi studerar hänger ihop. 
  • Vi vill arbeta ihop med andra, elever såväl som kollegor, och deras frågor, idéer och svar ger oss inspiration.
  • Vi vill ha tid att förkovra oss i våra undervisningsämnen och i pedagogik och metodik, tid för att planera våra lektioner och tid för efterarbete, reflektion och diskussion.
  • Vi vill ha tid med våra elever, så att vi hinner se dem, prata med dem, lyssna till dem, kolla vad de kan och vad de hittills saknar, vad de behöver och vad de vill.
  • Vi vill ha tid och kraft att vara nyfikna och vår strävan är att våra elever också ska känna nyfikenhet.
  • Vi vill ta oss tid att tänka och att vara kreativa och att våra elever också ska unna sig det.
  • Vi vill kunna våga pröva nya vägar och det ska finnas utrymme för oss och för våra elever att misslyckas ibland och det ska finnas utrymme att lyckas.
  • Vi vill kunna känna gemenskap och prata lite strunt och djupsinnigheter över en kopp kaffe eller te med vänner på jobbet.

Vad tycker du? Vad krävs för att läraryrket ska vara ett drömjobb?




måndag 19 augusti 2013

Träna dina elever att känna igen epost-bedrägerier!

Ibland får jag epost som talar om att för mycket pengar dragits från mitt bankkonto och om jag bara följer instruktionerna så ska jag få tillbaka mina pengar. Extra misstänksam blir jag så klart, när jag inte använder avsändarens tjänster och därför heller aldrig får några pengar dragna från mitt konto av dem.
Här är ett exempel på ett meddelande som jag fick till min jobbmail i dag från "Tele2" (avsändare är Tele2.se och skickat från client_logswe1@admin.net, rubriken är Fel bill.):

Hallå,
Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.
När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto
Detaljer :
Beställningsnummer :40-789002338146221
Mobile operator:Tele2.se
Betalas av :Kreditkort
Status :Väntar på återbetalning
Tack för ditt förtroende,
Vi ses snart på www.tele2.se
Detta mail har skickats automatiskt. Snälla, inte svara, skulle din förfrågan inte verkställas.
Tele2.se @ 2013
_______________________________________
Jag anser att vi kan och bör träna våra elever att upptäcka och genomskåda försök till bedrägerier genom att visa dem konkreta exempel och diskutera dem.
Uppgift:
  • Vilka saker i mejlet gör att vi kan tro att det är äkta?
  • Vad talar för att mejlet skulle vara ett försök till bedrägeri?
I samband med sådana stilstudier får vi dessutom möjlighet att träna eleverna i språkriktighet, hur olika typer av epost ser ut och skillnader mellan formellt respektive vardagligt språk.

onsdag 14 augusti 2013

Bloggen som stöd i lärandet

Här kommer några av mina tankar kring hur man kan använda bloggar som stöd i lärandet:

söndag 11 augusti 2013

Sju principer för lärande

Måndagen den 12 augusti ska professor John West Burnham föreläsa för Simrishamns lärare om lärande. Burnham hävdar att följande sju påståenden gäller för lärprocessen:

  • varje person som ska lära sig något är unik
  • lärandet är en social process
  • intelligens kan läras och utvecklas
  • lärandet är en neurologisk funktion
  • lärandet är en aktiv process
  • lära sig något kan man göra när som helst, var som helst och med vem som helst
  • att förstå är en av de viktigaste förutsättningarna för lärande
Det låter kanske som ganska självklarar påståenden i dag ... Det ska bli spännande att se och höra om hans fördjupning kring dessa sju olika förutsättningar ger några aha-upplevelser.

Jag googlade lite på Burnham och fann att han särskilt betonar lärarens roll för elevernas lärande. Om han har rätt i vilken viktig roll vi lärare spelar, så är sådana här dagar viktiga, därför att de ger kommunens lärare tillfälle att samlas för att inspireras, motiveras, mingla, nätverka, reflektera och diskutera utifrån gemensamma referensramar.

Och det låter väl rimligt att tro att lärare är viktiga för elevernas lärande, i alla fall om man ser läraren som en ledare, och det gör vi väl igen i dag?

Har du lyssnat till Burnham och i så fall vad tog du till dig av hans budskap?





Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...