Vi har sett och jobbat med filmen Orlando, baserad på en bok (1928) med samma namn av Virginnia Woolf.
Här kan du se trailern för filmen:
Efter filmvisningen diskuterade vi utifrån följande frågor:
- Försök att tillämpa Voglers berättarteknik-modell på filmen! Voglers analysmodell kan ni hitta på engelska här: http://www.thewritersjourney.com/ och nedan kan ni se exempel på hur man använt analysen på fyra mycket välkända filmer:
- Jämför även filmen med modellerna för den klassiskt dramaturgiska (Aristoteles) och den episka berättartekniken! Välj ut den eller de modeller som ni tycker fungerar/passar bäst!
- Finns det några berättartekniska lösningar i filmen som ni särskilt gillar eller inte gillar? Förklara varför/på vilket sätt!
Därefter skrev eleverna svar på följande frågor:
1. Hittar ni något klimax och någon peripeti i filmen?
2. Utvecklas/förändras Orlando på något vis? Lär han/hon sig något? Vilket är hans/hennes livselixir, hans/hennes skatt?
3. Hur gillar ni leken med vad som är manligt resp kvinnligt och vad som är en "normal" tidslinje?
4. Tycker ni att filmen passar särskilt bra in på någon av modellerna?
5. I övrigt: skriv om det som intresserade er mest! Berätta om olika berättartekniker och -knep som ni särskilt lagt märke till i filmen och vilka effekter de hade på er.
Här kan du läsa mina elevers svar: http://wastes.skolbloggen.se/2010/04/09/orlando-en-historisk-pikareskroman/
och här kan du läsa ett försök till en analys som jag har skrivit samt lite tips på vidare förkovran om filmen: https://docs.google.com/document/d/1YJKIf0C6LByxpGzXqoUSY7gGuYRrKfVvvrrfvVUo2_M/edit?hl=sv&authkey=CNjegtYC (Jag gillar att diskutera, så skriv gärna en kommentar om du också sett filmen! Tyvärr är jag inte filmvetare, så jag är dessutom mycket tacksam för synpunkter och förslag på förbättringar!)
Visst är det kul och intressant att jobba med film?!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar