Källkritik och läsförståelse behöver man träna i alla ämnen och någonstans måste man börja. Jag prövar att använda dessa och liknande frågor på utvalda artiklar när elever ska jobba med informationssökning och källkritik.
Hur gör du?
Läs denna artikel:
Diskriminering av flickor
I flera delar av världen anses flickor mindre värda
Många flickor i världen, framför allt i utvecklingsländer, går ett svårt liv till mötes. Redan innan de föds är flickorna ofta diskriminerade och orättvisorna fortsätter sedan för många genom hela livet. I vissa länder, exempelvis Indien och Kina, är det vanligt med tester som talar om könet på fostret, för att göra det möjligt att välja bort en flicka genom abort.
som du hittar på http://unicef.se/fakta/diskriminering-av-flickor och svara på följande frågor:
a) Vad betyder ordet diskriminering?
b) Källkritik: Vilka står bakom sidan? Vad är det för organisation? Vilket är syftet med organisationen? Anser du att källan är trovärdig? Motivera!
c) Sammanfatta: Vad handlar texten om? Dra nytta av rubrikerna för att komma ihåg vad texten innehöll. Berätta kortfattat stycke för stycke: 1) berätta övergripande kring diskriminering av kvinnor 2) berätta kortfattat om diskriminering på grund av traditioner 3) berätta kortfattat om diskriminering vad gäller utbildning 4) berätta kortfattat om diskriminering vad gäller hälsa och 5) berätta kortfattat om diskriminering vad gäller äktenskap och barnafödande.
2 kommentarer:
Hej! Jag heter Stephan von Malortie och finns i Malmö.
Kolla in bloggen GirlsGlobe.org. Där hittar du otroligt mycket om flickors situation i världen.
Tack för tipset Stephan! :)
Skicka en kommentar