onsdag 17 februari 2016

Vad händer på Nova Academy just nu?

 

Vad händer på Nova Academy just nu?

Det händer mycket intressant på kommunens två gymnasieskolor. I detta inlägg kommer vi att berätta om tre projekt som pågår på Nova Academy:

  • Programveckor då eleverna fördjupar sig i kurser som är specifika för det program de valt.
  • Projekt för medmänsklighet och mot främlingsfientlighet och rasism.
  • Projekt som utforskar hur man kan skapa mer sinnliga och poetiska lärmiljöer.

Programveckor

Programveckorna på Nova ger eleverna fördjupade ämneskunskaper, samtidigt som de bidrar till den positiva skolandan. Eleverna arbetar årskursövergripande och man fördjupar sig i större programspecifika projekt.

Programvecka Simon J Berger på Performing Arts-1

På Sports ägnade man till exempel sin senaste programvecka åt fotboll med inslag av kost, hälsa, ledarskap, träning med sjukgymnast och en heldag i Malmö med MFF. På Performing Arts bjöd man in flera gästlärare som undervisade eleverna i sina spetsområden. Bland annat hade Simon J. Berger, känd från bland annat Torka aldrig tårar utan handskar och Jönssonligan, en fördjupande workshop i hur man arbetar med text för teater. (Simon har för övrigt gått naturvetenskapligt program på Friaborgsskolan, som Österlengymnasiet hette när Simon gick där i slutet av 90-talet.) Här kan du hitta fler bilder från Simons besök:  https://flic.kr/s/aHsku8S7HD.

Projekt kring de mänskliga rättigheterna

Nova Academy har blivit utsett att få delta i ett stort nationellt projekt om medmänsklighet och mänskliga rättigheter initierat av Raoul Wallenberg Academy i samarbete med Friends. I början av februari startade därmed ”Kuben” och alla skolans ettor arbetar kring de mänskliga rättigheterna i fyra veckor. Det hela mynnar ut i att de inuti den svarta ”Kuben” skapar en installation på temat ”Artikel 5: Rätten att inte torteras”.

Kuben - för tolerans -5

Kuben står utanför Valfisken fram till slutet av augusti. Då flyttas den till Kungsträdgården i Stockholm för att delta i en utställning med 30 kuber från olika skolor i Sverige – en kub för varje artikel i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Här hittar du fler bilder på Kuben:  https://flic.kr/s/aHskuhc3AQ.

Projekt som bejakar elevernas sinnliga och poetiska sidor

Från och med slutet av februari och två veckor framåt kommer Nova Academy att delta i ett performance- och forskningsexperimentet lett av Sisters Academy. Tjugo performers kommer tillsammans med skolans lärare lägga om undervisningen för att under perioden undersöka hur man kan skapa en mer sinnlig och poetisk lärmiljö. Hela skolbyggnaden kommer från topp till tå genomsyras av projektets estetik och värderingar och med hjälp av ljussättning, ljudspår och scenografi förvandlas till en öververklig plats.

The Takeover på Nova Academy-4

Så här beskriver projektets konstnärliga ledaren Gry Worre Hallberg projektet The Takeover för lärare och elever på Nova Academy: ”Vi bjuder in lärarna att förnya sin undervisning med fokus på att stimulera de mer sinnliga, poetiska och taktila sidor av sin undervisning – allt med fokus på den estetiska dimensionens betydelse för lärandet och att vara människa i allmänhet.”

Andreas Liljeglimt, rektor på Nova Academy är glad och stolt över att skolan blivit utvald för projektet:
”Kreativitet och inspiration är skolans huvuduppdrag. Genom Sisters Academy hoppas vi utmana våra arbetssätt och föreställningar om lärande och förhoppningsvis hitta nya vägar till än mer inspirerande och kreativ undervisning.”

Under de två veckor som projektet pågår så kommer alla lektioner fortsätta hållas, men lärarna arbetar tillsammans med performers för att utveckla nya sätt att förmedla just sin kunskap. Att arbeta med nya metoder och kreativ inlärning är något lärarna ser fram emot.
”På Nova Academy har vi en vilja att ständigt utvecklas, ligga i framkant, vara modiga, lyhörda och flexibla, något som vi tror Sisters Academy kan bidra med i allra högsta grad. Att få uppleva The Takeover på vår skola är en fantastisk möjlighet”, menar Anna Kesar, som arbetar som lärare på skolan.

Den 4 mars bjuder Nova Academy och Sisters Academy in allmänheten till Öppet Hus. Anmäl ditt intresse i förväg via epost till nana@sistershope.dk. Här kan du hitta fler bilder:  https://flic.kr/s/aHskuoMooR.

________________________

Charlotta Wasteson för Barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamns kommun

Vill du veta mer?

Nova Academy är ett kommunalt gymnasium beläget mitt i Simrishamn. I dagsläget går ungefär 120 elever i åk 1 och 2 på skolan, som erbjuder högskoleförberedande program. Skolan öppnade 2014. Läs mer på www.novaacademy.se

Här kan du läsa mer om Kub-projektet:  http://raoulwallenberg.se/kubprojektet/

Sisters Academy är ett stort nordiskt projekt i korsningen mellan performancekonst, forskning, pedagogikutveckling och aktivism. Det leds av danska performancegruppen Sisters Hope och genomförs i Skåne i samarbete med kulturscenen Inkonst i Malmö som ett tvådelat projekt under namnet Sisters Academy Malmö.

Sisters Hope är en performancegrupp och rörelse som arbetar i kryssfältet mellan performancekonst, utbildning, forskning och aktivism. Läs mer på www.sistershope.dk

Inkonst är en kulturscen i Malmö som presenterar interdisciplinära och nyskapande verk inom scenkonst och musik. Inkonst fungerer både som en scen för internationella akter och det lokala kulturlivet i Malmö. Läs mer på www.inkonst.com

Den första delen i projektet, The Boarding School, genomfördes på Inkonst under september 2015, då Inkonst under tre veckor förvandlades till en dygnetruntöppen internatskola. Varje dygn checkade 30 nya elever in och tillsammans med 25 performers i rollerna som lärare utforskade och utvecklade de nya metoder för sinnligt lärande. I del två, som går under namnet The Takeover, sätts detta på sin spets när hela teamet med performers kliver in i en verklig gymnasieskola och tillsammans med skolans lärare och elever lägger om undervisningen för att testa nya sätt att lära och inhämta kunskap.

Under våren 2014 genomfördes ett projekt liknande The Takeover på en skola i Odense i Danmark. Projektet fick mycket uppmärksamhet, ända upp på utbildningsdepartementet, och erfarenheterna var positiva. Efter de två veckornas slut har skolan fortsatt att arbeta med sinnligt lärande och nya metoder.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...