torsdag 29 augusti 2013

Att använda film i undervisningen

(#20 of 365) Movie Night
Jag gillar att läsa
och
jag gillar att se på film
och
jag vill utveckla min undervisning
bl a
vad gäller hur man kan använda film i skolan.

Därför tar jag tacksamt emot idéer och tips på metoder och material som du tycker är givande och bra!


Jag gillar att visa filmer (gärna kortfilmer) och delar av filmer för att väcka engagemang för viktiga frågor och/eller händelser. Jag anser att film för många elever är ett mer engagerande medium än böcker, precis som jag anser att skönlitteratur ofta är mer engagerande än facklitteratur. Visst behöver man rena fakta, men jag tror att vi ibland också behöver konkreta exempel att leva oss in i för att det ska bli verkligt för oss. 

Ibland använder jag film för att jämföra med dess förlaga (ofta i form av den klassiska romanen) och ibland för att jämföra med facklitteraturen (historieboken, uppslagsverken, dagstidningarna). Att se film kan vara ett snabbt och smidigt sätt att ge många människor en gemensam referenspunkt att diskutera utifrån och bra filmer kan engagera. Jag anser att filmatiseringar av kända romaner kan vara bra i sig själva. En del kan till och med vara bättre än förlagan. Dessutom kan filmatiseringarna fungera som ett slags genväg till bildning.

En film jag gärna använder i min undervisning är Titanic av Cameron (1997). Filmen är inte i första hand historiskt korrekt (då skulle den antagligen inte ha blivit lika populär), men jag tycker den är intressant ur ett berättartekniskt perspektiv (med ramberättelsen, den klassiska berättarstrukturen, Romeo och Julia-motivet, "mannen av folket och kvinnan av börd" ...) och den tar upp flera intressanta teman som var aktuella då såväl som nu: klasskillnader, könsskillnader och den stora tilltron till den tekniska utvecklingen. Filmen kan fungera som ett tydligt exempel på hur vi skildrar vår historia utifrån vår egen samtid och de frågor vi i dag anser är viktiga, engagerande och säljande. Här kan du se ett exempel på hur man kan jobba med filmen i skolan:  http://hif1201.skolbloggen.se/2011/11/22/filmen-titanic-fran-1997-speglar-bade-borjan-av-1900-talet-och-var-tid/

Hur använder du film i din undervisning?

Här kan du läsa om tre andra förslag på hur man kan jobba med film. De är utformade utifrån Austens bok Emma, Mobergs böcker om utvandrarna och Khemeris bok Ett öga rött:



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...