Mer rörelse för högre måluppfyllelse
Fysiskt aktiva personer utvecklar sin motorik, benmassa, muskelstyrka och smidighet. De minskar risken för depression, övervikt, diabetes, demens och hjärt- och kärlsjukdomar och deras träning leder till att de får förbättrad sömn och bättre immunförsvar.
Regelbunden fysisk aktivitet stimulerar hjärnan att bilda nya celler. Personer som rör sig mycket, kan därför koncentrera sig bättre och lära sig lättare. De får bättre minne och orkar mer.
Denna vetskap kan man dra nytta av i skolan.
I detta inlägg ska vi berätta mer om hur man på Borrby skola lagt in extra rörelse på schemat för att eleverna ska må bättre och lära sig mer.
Borrby skola
När skolledning och personal på Borrby skola ville göra en systematisk satsning på ”normer och värden” samt ”betyg och bedömning”, blev det självklart att eleverna skulle ges tillfälle att röra på sig mer. Forskning visar nämligen kort och gott att daglig fysisk aktivitet gör att vi mår bättre och lär oss saker lättare.
Det är inte bara eleverna som får fler chanser att röra på sig, utan ”rörelse-garantin” gäller även lärarna. De deltar ofta i aktiviteterna med sina elever och när det är så kallad K-dag (kompetensutvecklingsdag) och eleverna är lediga medan lärarna har möten och utbildningar, startar dagen med någon form av rörelseaktivitet. Det kan till exempel handla om att de får en timme till simning, stavgång, friskis och svettis, dans eller styrketräning.
I varje klassrum finns det i dag balansbrädor, piggbollar, sittkuddar och cd:skivor för pausjympa och alla klasser, från förskoleklass till årskurs 6, har 20 minuters rörelse i schemat varje dag utöver lektionerna i idrott och hälsa. Dessutom arrangerar skolans fritidspedagog Martin Solvhide varje dag rastaktiviteter som uppmuntrar till samarbete och rörelse. (Mer om rastaktiviteter kan du läsa här: ”Rasten – en viktig del av barnens skoldag”.)
Samarbetsövningar
Många rörelseövningar tränar samarbete och koordination. Fallskärmen är ett exempel på en sådan aktivitet. Övningen är mycket populär och det märks att barn och vuxna har roligt ihop. Här kommer några bilder på när eleverna i förskoleklassen gör övningen med sina lärare Camilla Johansson och Björn Månsson och sin rektor Pia Svensson:
Tokrolig musik, sång och dans
Eleverna har lättare att koncentrera sig om de inte behöver sitta stilla så länge i taget. Därför väljer man på Borrby skola att då och då göra avbrott i undervisningen för att eleverna ska få upp och röra på sig och ha kul ihop. Musiken man väljer att röra sig till är fartfylld och har tokroliga texter som passar att göra rörelser till.
Här kommer några bilder från årskurs 1 som har ”röris” med Mia Björk:
Här kommer några från årskurs 2 och 3 som har sånger med rörelser tillsammans med Carola Åkesson och Boel Andersson:
Här kommer några bilder från årskurs 4 som har ”röris” utomhus med Helén Sahlin:
Och här kommer slutligen en bild från årskurs 6 som twistar till ”Let´s twist again” med Matilda Blixt Skavik:
Redskap för systematisk motorikträning
Borrby skola satsar inte bara på rörelse i största allmänhet utan gör också en systematisk satsning på att eleverna ska utveckla motoriken och balanssinnet. Några av de träningsredskap som köpts in för detta är motorikvaggor, rullbrädor, balansskivor, balansbommar, kilformade sittkuddar och piggbollar.
Här kommer några bilder från femmornas idrott med Gun Larsson:
Här kommer några bilder från ettornas klassrum:
Massage och avslappning
Studier visar att massage i klassrummet bland annat gör att elever blir lugnare, gladare och får lättare att koncentrera sig. De samarbetar bättre, blir mer empatiska, känner sig mer trygga med varandra och konflikterna minskar.
Särskilt stor positiv påverkan har man sett på elever som är socialt omogna, stressade, oroliga eller lättirriterade. Det kan dock vara bra att veta att det kan ta lite tid innan man når full effekt av massagestunden. Först när eleverna vant sig vid situationen kan de använda tiden till att slappna av.
I de yngre klasserna berättar lärarna ibland massagesagor som barnen lär sig att göra masserande rörelser till. I de äldre klasserna väljer man ofta att istället lyssna på avslappnande musik samtidigt som man masserar fritt.
________________________
Charlotta Wasteson för Barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamn
Vill du veta mer?
På kommunens webbplats kan du hitta information om Borrby skola:
- http://www.simrishamn.se/sv/barn-utbildning/skola-6-16-ar/hitta-skola-6-16-ar/skolenhet_syd_f-6/borrby_skola/
- http://www.simrishamn.se/sv/barn-utbildning/skola-6-16-ar/hitta-skola-6-16-ar/skolenhet_syd_f-6/
År 2003-2006 deltog Borrby och Hammenhögs skolor i ett forskningsprojekt lett av Göran Ejlertsson, professor i folkhälsovetenskap vid Högskolan Kristianstad. Man införde en lektion med idrott och rörelse varje dag i Borrby skola och jämförde dessa elevernas hälsa och välmående med eleverna i Hammenhög, som följde vanlig skolgång med 1-2 idrottspass i veckan. Studien visade så positiva resultat för Borrbymodellen att det ledde till att man efter studiens slut införde mer rörelse i schemat även i Hammenhög. Högskolan Kristianstad har skrivit om ”Borrby-modellen” och ”Österlenprojektet” här:
- http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:294335/FULLTEXT01.pdf
- http://www.hkr.se/PageFiles/10814/Borrbymodellen.pdf
- http://www.mynewsdesk.com/se/hogskolan_kristianstad/pressreleases/internationell-uppmaerksamhet-kring-effekten-av-mer-gympa-126361
Här beskrivs Österlenprojektet i medierna:
- http://www.sydsvenskan.se/sverige/idrotten-i-skolan-racker-inte-till-mot-overvikten/
- http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1040911/Mer-idrott-i-skolan-ger-starkare-barn.html
- http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article657530/Friska-Krafter-i-farozonen.html
Här kan du läsa en sammanfattning av Ingegerd Ericssons avhandling Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer (2003). Ericsson har studerat effekterna av Bunkefloprojektet, som innebar att man under en treårsperiod med start 1999 följde en grupp skolbarn hade 45 min idrott varje dag och jämförde dem med elever som hade ”vanlig gympa”, bestående av 2 gymnastikpass i veckan:
Här kan du läsa om en motion från Hans Wallmark till riksdagen (4 okt 2012) med förslag om ett nationellt införande av den så kallade Bunkeflomodellen. Särskilt motiveringen till införandet tycker jag är spännande:
Här kan du läsa mer om positiva effekter av massage i skolan:
- Martina Lindbergs examensarbete på grundskollärarutbildningen vid Linköpings universitet (2003, särskilt s 20-24 med diskussion av studiens resultat är intressant) http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:24147/FULLTEXT01.pdf
- Nicklas Berggren, Magnus Gustavsson och Markus Björkbom har i sitt examensarbete på fritidspedagogutbildningen på Luleå Tekniska Högskola (2003) undersökt hur massage kan sänka ljudnivån i klassrummet och bidra till att elever får ökad respekt för varandras integritet http://epubl.ltu.se/1402-1595/2003/035/LTU-PED-EX-03035-SE.pdf
- Här finns ett intressant radio-program från Utbildningsradion som handlar om hur massage gynnar inlärning: http://www.ur.se/Produkter/101050-Skolakuten-Lugna-barn (du kan t ex logga in via NE Skola, som alla elever i Simrishamns kommuns skolor har tillgång till även hemifrån)
Här kan du läsa mer om Christer Sandbergs metod MTI (Motorik Träning Inlärning):
- Christer Sandberg berättar här kort om sin verksamhet och de MTI-produkter som han marknadsför http://www.mti.m.se/startsida
- Cecilia Reardon har i sitt examensarbete på Lärarhögskolan vid Malmö Högskola (2008) studerat hur man kan använda MTI för att utveckla elevers koncentrationsförmåga http://dspace.mah.se/handle/2043/6812
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar