Nova Academy – en modern gymnasieskola med eleven i centrum
I dag ska vi fortsätta att berätta om Simrishamns kommuns nya teoretiska gymnasium, Nova Academy. Skolan startade hösten 2014 och är redan framgångsrik. Alla studieplatser är fulla och kommunen har tvingats att tacka nej till flera elever som velat byta till Nova Academy. Även höstens klasser ser ut att bli fulla.
Vad är då orsaken till att Nova Academy blivit så populär?
Under vårterminen har jag besökt flera lektioner på Nova Academy, tagit del av utvärderingar och pratat med elever och lärare för att försöka ta reda på vad de gillar med sin skola. Här kommer en sammanställning (utan inbördes rankning):
Elever väljer Nova Academy för att skolan erbjuder …
- eftersökta program och profiler,
- stöd att nå elevernas personliga mål,
- centralt läge och fräscha lokaler,
- elevinflytande och ansvar,
- gemenskap och trygghet,
- engagerade lärare och engagerande pedagogik,
- det man gör är ”på riktigt”,
- internationella utbyten,
- gratis resor för alla elever och
- samarbete med Friskis och svettis
Här kan du läsa mer om de olika punkterna i sammanställningen:
Eftersökta program och profiler
Skolledningen på Nova Academy har frågat kommunens högstadieelever vilken typ av gymnasieutbildningar de är intresserade av att söka. Det har lett till att Nova Academy kan erbjuda program och profiler som våra ungdomar efterfrågar.
Hösten 2015 kommer Nova Academy att ha …
- ett estetiskt program med inriktning teater, musik och dans,
- ett samhällsvetenskapligt program med inriktning information och kommunikation alternativt fotboll och
- ett naturvetenskapligt program med inriktning naturvetenskap.
Eftersom kommunens elever har önskat extra satsning på engelska, har man valt att göra Nova Academy till en bilingual school. Här kan du läsa mer om vad det innebär: Bilingual School. Skolans elever kan välja att förbereda sig för Cambridge-certifikaten FCE (First Certificate in English) eller CAE (Certificate of Advanced English), vilket gör det lättare att söka utbildningar utomlands efter studenten.
I dagsläget erbjuds också undervisning i tyska, franska, spanska och japanska. Även andra språk kan komma ifråga, om elever visar intresse för det. Det finns alltså goda möjligheter att studera språk på Nova Academy.
Stöd att nå personliga mål
De elever som tar studenten vid Nova Academy får behörighet att söka vidare till högskolor och universitet. Eleverna har möjlighet att skräddarsy sin utbildning och de uppskattar att de kan boka in extra lektioner med sina lärare om de kommer efter i sina studier eller vill arbeta extra för att komma in på attraktiva universitetsutbildningar.
Centralt läge och fräscha lokaler
Skolan ligger i ljusa och nyrenoverade lokaler centralt i Simrishamn. Man håller i dagsläget till på Valfisken, mitt emot Simrishamns resecentrum, och till hösten (2015) får man även fina lokaler på Marint Centrum, nere i hamnen.
Skolans elever har fått namnge de olika rummen på skolan. Namnen har en tydlig koppling till fotbollen och kultur- och mediavärlden.
Elevinflytande och ansvar
Simrishamns kommun har med hjälp av Marie Lundin, Simrishamns lokala barnombudsman, tagit fram en handlingsplan för att stärka barns och ungdomars rättigheter. I den står bland annat att kommunens samtliga verksamheter ska utarbeta arbetssätt för att lyssna in barns och ungdomars åsikter i frågor som berör dem. Även i skollagen står det om skolans demokratiuppdrag. Målsättningen att skapa strukturer för ett tydligt elevinflytande rimmar väl med hur man arbetar på Nova Academy.
Ungefär en gång per månad utvärderar eleverna på Nova Academy hur de trivs och vad de tycker fungerar bra och vad som behöver förbättras på skolan. Deras utvärderingar används sedan som underlag för planeringen av skolans verksamhet.
Efter utvärderingarna samlas elevparlamentet, vilket består av alla Nova Academys elever tillsammans med lärare och rektor. I elevparlamentet får eleverna information från sin rektor och från sina ministrar (skolans demokratiskt valda elevrepresentanter) och man diskuterar utvärderingarna och andra viktiga skolfrågor. Lärarna, skolministrarna och rektorn lyssnar på elevernas önskemål och försöker att tillgodose dem på ett eller annat sätt. Eleverna säger det här systemet ger dem ett inflytande som gör att de känner eget ansvar för sin utbildning och skola. De vill hjälpa till att genomföra det som beslutats.
Gemenskap och trygghet
Känslan av gemenskap är en av de främsta anledningarna till varför eleverna trivs på Nova Academy. Det är god sammanhållning på skolan och eleverna säger att de tycker att man kan vara sig själv. Utvärderingarna visar också eleverna känner sig trygga på skolan.
Eleverna på Nova Academy säger att det finns flera saker som påverkar sammanhållningen positivt, framför allt att …
- de märker att de blir lyssnade på och kan påverka skolans utveckling,
- de har fasta schematider mellan 9:00 och 15:00, så alla elever och lärare på skolan, oavsett program eller profil, har rast och lunch samtidigt,
- de har en timmes lunch tillsammans varje dag,
- de har alla samma form av pendelkort och
- de gör många studiebesök och studieresor tillsammans.
Engagerade lärare och engagerande pedagogik
Eleverna beskriver sina lärare som engagerade och kunniga och de tycker att undervisningen känns modern. Många trycker särskilt på att de gillar att flera av lärarna arbetar tillsammans med ämnesövergripande teman. De säger att kunskaperna på så vis vävs samman, att man lättare kan fokusera och förstå hur allt hänger ihop.
Lärarna försöker också få de olika kurserna att bli mer engagerande genom att knyta dem till olika former av studiebesök och studieresor och genom att variera redovisningsformerna. En slutredovisning kan med andra ord vara allt från ett skriftligt prov eller en muntlig redovisning till en dansföreställning eller en välgörenhetsgala. Här kommer två bilder från olika redovisningssammanhang, tagna av skolans personal:
Undervisningen och planeringen av olika teman och studiebesök utvärderas regelbundet, vilket innebär att man snabbt kan fånga upp eventuellt missnöje och göra något åt eventuella problem och dra nytta av beröm när man vill göra mer av det som funkar bra.
Det man gör är ”på riktigt”
De olika undervisningsgrupperna på Nova Academy tar regelbundet in gästlärare som är mitt uppe i sina yrkeskarriärer inom områden som eleverna är specialiserade inom och nyfikna på. Det kan handla om allt från yrkesfotografer till professionella dansare respektive fotbollsspelare.
Nova Sports har ett nära samarbete med Malmö FF. Träningsförhållandena är goda och eleverna tränar på skoltid varje dag. De flesta träningspass är på fotbollsplanen, men även fys- och teoripass ingår. Skolans tränare brinner för fotboll och är professionellt utbildade fotbollsinstruktörer. Via MFF får eleverna dessutom regelbundet besök av mycket erfarna gästlärare och flera gånger per termin gästtränar eleverna hos MFF i Malmö.
På Nova Academy arbetar man med ämnesövergripande teman fyra eftermiddagar i veckan i mellan tre och sjuveckors-perioder. Till varje tema planeras studiebesök och studieresor. Målet är att eleverna så ofta som möjligt ska få möjlighet att se konkreta exempel på det som man lär sig i skolan. Studiebesöken och redovisningarna blir inte bara en del av lärandet, utan man strävar efter att lärandet även ska göra avtryck i samhället: det kan handla om allt från att eleverna publicerar vad de lärt sig på Internet till att de håller i en musikgala för att samla in pengar till välgörenhet.
Ett tema som man arbetat med under hösten är “Demokrati, samhälle, påverkan”. Man lärde sig hur samhället fungerar genom en kombination av att ta reda på fakta, delta i rollspel och öva sig i konkret praktik. Skolans elever reste till Stockholm där de bland annat fick en guidad tur på Sveriges Riksdag och en informations- och frågestund med en riksdagsledamot. I samband med riksdagsbesöket skrev de krönikor och flera av dessa publicerades senare på riksdagens hemsida. På hemmaplan bjöd eleverna in representanter för de olika politiska partierna i Simrishamn och hade skolval.
För att öka elevernas förståelse och engagemang genomförde man ”Riksdagsrollspelet”, som är ett upplevelsebaserat spel om parlamentarism och demokrati. Det avslutades med debatter och beslut i fullmäktigesalen i Simrishamns stadshus.
Eleverna får regelbundet träna sig i att utöva sina demokratiska rättigheter ”på riktigt” genom att Nova Academy har skapat ett Elevparlament där alla skolans elever deltar och genom att eleverna i direktval fått utse tre skolministrar som ska ta extra ansvar för skolans utveckling och gå ledarskapsutbildningar.
Sista veckorna precis före jul valde eleverna på Nova Academy att delta i Sveriges Radios projekt ”Musikhjälpen” som 2014 hade som mål att informera om hiv och aids och samla in pengar till arbetet att stoppa spridningen av hiv.
För eleverna på Performing Arts låg tyngdpunkten på att förbereda och genomföra publika event: gatumusik, lunchsoppa med musikunderhållning, flashmob och stödgala. Eleverna på Sports och Digital Design filmade, fotograferade, bakade och tillverkade och sålde armband med text i stil med ”Fight hiv”.
De elever som läste kursen “Journalistisk, reklam och information” fungerade som reklambyrå och utformade och uppdaterade projektets hemsida och facebooksida, skrev texter och gjorde affischer. De hade också en fotoutställning under stödgalan.
Andra teman som man arbetat med har varit “Individ, identitet, livsval” då man bland annat fick besök av Emerich Roth som överlevt förintelselägren under andra världskriget, och “Lag & rätt – brott & straff” då man bland annat besökte Tingsrätten i Malmö och följde några olika mål. Just nu håller man på med temat ”Hållbar utveckling”.
Internationella utbyten
Nova Academy deltar i internationella projekt och planerar utbyten med skolor i bland annat Tyskland, Frankrike och Spanien. I höstas reste tre av skolans elever (ministrarna Minou Hellgren, Viktor Ekblom och Moa Bruke Öhman) på en ledarutbildning i Normandie. Skolan tar också in gästlärare från andra länder.
Just nu förbereder sig samhällsvetarna på profilen Digital Design för att de ska rapportera nyheter från Sverige och Simrishamn i det internationella filmprojektet ClassNetNews 2015. I projektet deltar även elever från skolor i Irland, Finland, Litauen, Slovenien, Portugal, Indien, Malaysia och Japan.
Gratis resor för alla elever
Alla elever får ett pendelkort som gäller i hela Skåne både vardagar och helger under terminstid. Det bidrar positivt till gemenskapen genom att alla elever reser under samma förutsättningar. Det gör det också lättare att göra studieresor och att träffas utanför ordinarie skoltid.
Samarbete med Friskis och svettis
Eleverna på Nova Academy varvar vanliga idrottslektioner med träningspass på Friskis och svettis. När de är på Friskis och Svettis tränar de enligt individuellt anpassade träningsprogram och de kan få stöd av både Nova Academys lärare i idrott och hälsa och av Friskis och Svettis instruktörer.
Nova Academy har ett avtal som innebär att eleverna har möjlighet att träna på Friskis och svettis även utanför skoltid.
_________________________
Charlotta Wasteson för Barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamns kommun
Vill du veta mer?
Hösten 2015 erbjuder Nova Academy tre program och fyra olika profiler:
- estetiskt program med inriktning musik och programfördjupning i teater och dans: ”Performing Arts”,
- samhällsvetenskapligt program med inriktning medier, information och kommunikation: ”Digital Design” respektive ”Sports” och
- från och med ht 2015 naturvetenskapligt program med inriktning naturvetenskap ”Science”.
Här kan du se en film av Malmö TV om bakgrunden till Nova Academy:
Här kan du hitta mer information och bilder från elevernas vardag:
- Här kan du hitta fler bilder från Nova Academy: https://www.flickr.com/photos/wastes/sets/72157650556712486/
- På Nova Academys webbplats kan du läsa mer om skolan: http://www.novaacademy.se/
- Du kan också läsa flera elevers åsikter om skolan: http://www.novaacademy.se/elevintervjuer/
- Via Nova Academys facebooksida kan du kontinuerligt följa vad som händer på Nova Academy: https://www.facebook.com/NocaAcademy
- Här kan du läsa mer om Riksdagsrollspelet: http://www.riksdagen.se/sv/Start/Startsida-Larare/Arkiv/Riksdagsrollspelet/
- Här kan du läsa mer om hur man kan göra studiebesök på Sveriges Riksdag: http://www.riksdagen.se/sv/Start/Startsida-Larare/Studiebesok-for-studerande-pa-gymnasieniva/
På Skolverket kan du läsa mer om de olika gymnasieprogram som erbjuds på Nova Academy:
- Estetiska programmet http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/programstruktur-och-examensmal/estetiska-programmet
- Samhällsvetenskapsprogrammet http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/programstruktur-och-examensmal/samhallsvetenskapsprogrammet
- Naturvetenskapsprogrammet http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/programstruktur-och-examensmal/naturvetenskapsprogrammet
I Skollagen kan du läsa om …
- skolans demokratiuppdrag, t ex i 1 kap, 4 §:”Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.”
- och om elevers rätt till inflytande över sin utbildning, t ex i 4 kap, 9 §:”Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem.Informationen och formerna för barnens och elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen. Elevernas och deras sammanslutningars arbete med inflytandefrågor ska även i övrigt stödjas och underlättas.” http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar