"Flera hundra samlades för Österlengymnasiet" av Lena Stadler (Ystads Allehanda, 29 april 2011): http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1455026/Manga-hundra-samlades-for-Osterlengymnasiet.html
"Elever taktikväljer och stödjer Österlengymnasiet" (Ystads Allehanda, 29 april 2011):
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1453928/Elever-taktikvaljer-och-stodjer-Osterlengymnasiet.html
"Rasande demonstranter i demonstrationståg" av Emma Niwén (Ystads Allehanda, 1 maj 2011):
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1455972/Rasande-demonstranter-i-forsta-maj-tag.html
Det är roligt att se att så många engagerar sig i frågan genom att klicka på om de blir glada, arga, nyfikna eller likgiltiga när de läser artiklarna (rekordmånga gör detta), rekommendera artiklar (jättemånga gör detta), skriva svar på kommentarer (många gör detta) och twittra (inte så många ... än). Även några av våra politiker, till exempel Anders Johnsson (M) och Roland Thor (MP) använder sig av möjligheten att via tidningens kommentarsfunktion nå ut till kommuninvånarna, såväl anhängarna som kritikerna. Anders Johnsson är aktiv på många ställen och debatterar, förklarar och försöker ge sin version av det som nu händer. Roland Thor använde kommentarsfunktionen för att publicera det tal som han höll fredagen den 29 april vid demonstrationen för att skolan ska få finnas kvar.
Jag tycker att de så kallade gammelmedierna, i det här fallet Ystads Allehanda, utnyttjar de sociala medierna på ett smart och praktiskt sätt. Det är lätt att reagera, kommentera och rekommendera sina kompisar att läsa artiklar i tidningen. På så vis ökar intresset för deras tidning.
Dessutom har Ystads Allehanda under rubriken "Tyck till!" gett sina läsare möjlighet att debattera. Denna möjlighet utnyttjas friskt vad gäller Österlengymnasiets framtid. Såväl elever och föräldrar som kommuninvånare i största allmänhet har bidragit med debattartiklar. Även politiker har utnyttjat denna möjlighet, förutom att de publiceras på de traditionella sidorna i tidningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar