mars 2014
Vi vill hjälpa våra ungdomar att må bra
Förra veckan var det hälsovecka på Österlengymnasiet. Elever gick på yoga, avslappning, lärde sig mer om hur stress fungerar och hur man kan hantera sin stress, deltog i friskis och svettis, spelade spel, lärde sig olika textiltekniker, jobbade med lera, förberedde en stödgala, rappade, bowlade, lagade nyttig mat, lärde sig knep att ta bra bilder, simmade, spelade bordtennis och innebandy, sköt med luftpistol, dansade, lärde sig göra datorspel och animationer, med mera.
Eleverna valde individuellt vad de ville göra under veckan utifrån sina egna intressen. På så vis fick de pröva på många olika aktiviteter och samtidigt lära känna många elever från andra klasser och program.
Jäm-gruppen (jämlikhets- och jämställdhetsgruppen), bestående av Richard Sturesson, Britten Dehlin, Tina Persson, Christel Ask-Bengtsson, Bodil Nordin, Ida Räihä, Helene Berg och Ann-Mari Hobert, planerade aktiviteterna så att det skulle bli ett rikt och varierat utbud.
Trygghet och gemenskap
Eleverna som deltog i hälsoveckan kom från skolans alla olika program och klasser. Aktiviteterna leddes av utbildade pedagoger och ledare och man lade stor vikt vid att man skulle ha kul och lära nya saker ihop.
Ökad tolerans
Att arbeta för ökad förståelse och acceptans för de som har andra åsikter, hudfärg, religion och sexuell läggning är en viktig del av skolans värdegrundsarbete.
Ett sätt att öka toleransen är att sprida kunskap. Under hälsoveckan hade Österlengymnasiet besök av Sara Duarte från den antirasistiska stiftelsen Expo. Hon pratade om vardagsrasismen, gav exempel på förtryck och våld mot människor som avviker från normen, pekade på fördomar och punkterade myter kring invandring och invandrare. Var ifrågasättande och kolla källorna var hennes viktigaste råd till skolans ungdomar.
Ett annat sätt att öka förståelsen och acceptansen är att ge tillfälle till naturliga möten mellan olika elevgrupper. Det är en anledning till varför det kan vara bra att ibland ha schemabrytande aktiviteter och låta elever från olika program och klasser träffas och lära känna varandra. Genom samtal i mindre grupper såsom i projektet ”Din bror”, kan dessutom unga män på skolan träffas, spela rollspel och diskutera viktiga livsfrågor.
Ytterligare sätt kan vara att med hjälp av rollspel försöka leva sig in i andras situation. Röda Korsets ungdomsförbund var med anledning av detta inbjudna till skolan för att leda rollspelet ”På flykt”. Detta gav Österlengymnasiets elever chansen att under ett par timmar försöka sätta sig in i hur det kan kännas att fly från ett land till ett annat. Eleverna fick i små grupper låtsas att de var en familj på flykt och de tvingades göra en mängd svåra val. Avslutningsvis gav RKUF fakta kring flyktingskap, olika anledningar till flykt och statistik kring flyktingar generellt och för Sverige.
Minskad stress
Under hälsoveckan har eleverna på Österlengymnasiet lyssnat på en föreläsning om stress av Jeanette Johansson och de har fått extra tid för stöd och inspiration i sina studier. Elever som har velat har kunnat att träffa sina lärare för att komma ifatt med sitt skolarbete. De som har projektarbeten har kunnat träffa sina handledare för att diskutera och jobba vidare med sina projekt.
Det har funnits möjlighet att gå på yoga respektive avslappning och många elever har passat på att spela olika former av sällskapsspel tillsammans med kompisar. Det har också funnits gott om tid för skapande verksamhet såsom bild, drama, spela på djembe-trumma, jobba med lera och att pröva olika textila tekniker.
Förhoppningen är att de många olika valen av aktiviteter tillsammans med andra elever ska göra att skolans elever känner sig mindre stressande och mer trygga på skolan och att elever ska hitta sidor hos dem själva som de är stolta över och vill utveckla vidare.
Klicka på Youtube-klippet för att få se och höra några av Österlengymnasiets elever spela på djembe-trumma tillsammans med Reine Steen från Österlens folkhögskola.
En meningsfull fritid
Att många elever har en hobby som de utövar på fritiden är bra för trivseln och arbetsron i skolan. Forskning visar nämligen att elever som har fritidsaktiviteter generellt får bättre självförtroende och koncentrationsförmåga och de blir bättre på att följa instruktioner och på att samarbeta. Detta gäller både för fysiska och icke-fysiska aktiviteter.
Att röra på sig är bra både för kroppens och för hjärnans utveckling. Vi orkar mer och vi tänker bättre utav motion. En del ungdomar gillar att idrotta och gör det ofta, men inte alla. Därför vill man på Österlengymnasiet gärna att deras ungdomar ska få chansen att pröva på flera olika sätt att röra på sig. Kanske kan det leda till att någon elev blir inspirerad att skaffa sig en ny fritidsaktivitet.
Mer hälsosam mat och färre cigaretter
Skolsköterskan Christel Ask-Bengtsson gav kostråd och tips på hur man kan sluta röka till dem som ville och skolans restauranglärare Lana Perico-Norling lagade hälsosam mat tillsammans med elever. De bakade rågbullar och lagade soppa. Till efterrätt fixade de till en hallon- och jordgubbssmoothie.
Hållbar utveckling
Mårten Pella och Maria Pettersson från Jordens Vänner föreläste och höll workshop om miljöfrågor och människans klimatpåverkan. Några saker som vi i vardagen kan göra för miljön är att att åka mer kollektivt och oftare ta cykeln eller promenera istället för att ta bilen, välja miljövänligare elbolag, inte slösa med vatten, släcka lampor efter oss och stänga av alla apparater istället för att låta dem stå på stand-by-läge. Vi kan ha köttfria dagar i skolan och äta mer vegetarisk mat.
Mårten och Maria frågade Österlengymnasiets elever vad som får dem att känna sig lyckliga. De svarade bland annat att det var att vara med familjen och med kompisar, känna kärlek, att hjälpa andra och att få människor i ens omgivning att må bra, att röra på sig, att känna frihet och uppnå mål som man ställt upp. Man mår också bra av att vara ute i naturen och av att göra något bra för miljön. Det är intressant att så många av de saker som vi blir lyckliga av är miljövänliga.
__________________________________
Charlotta Wasteson för Barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamn
Vill du veta mer?
Här kan du hitta fler bilder från Hälsoveckan på Österlengymnasiet 2014:
Här kan du läsa om Österlengymnasiets Hälsovecka i media:
Här kan du läsa mer om den antirasistiska stiftelsen Expo:
och hitta ett material om mänskliga rättigheter, anpassat för skolor:
Här kan du hitta information om Röda Korsets Ungdomsförbunds rollspel ”På flykt”:
och Unicefs utbildningsmaterial om barn som är på flykt, anpassat för gymnasieelever:
Här kan du få information om verksamheten och samtalstekniken ”Din bror”:
- http://dinbror.se/
- http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/vidgad-mansbild-ska-forandra-studier
- http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5677620
- http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article950732/Projektet-Din-bror-laumlr-killar-att-inte-dumgarings.html
Här kan du läsa om Jordens Vänner som arbetar för en ekologisk, hållbar utveckling och en rättvis fördelning av jordens resurser:
Här kan du läsa mer om forskning kring skolungdomar och hälsa:
- Bojs, Karin, ”Så vill hjärnforskarna ändra skolan”, Dagens Nyheter 2011-05-15: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-vill-hjarnforskarna-andra-skolan/
- Folkhälsoenheten Sörmlands kommun Handboken hälsoförebyggande skola (2003): http://www.skane.se/upload/Webbplatser/folkhalsa/Handboken_halsoforebyggande_skola.pdf
- Nilsson, Agneta, ”Elevhälsans uppdrag – främja, förebygga och stödja elevens utveckling mot målen”, publicerad av Skolverket och kan laddas ner som pdf här: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.193349!/Menu/article/attachment/nilsson_web131003ny.pdf
- Rädda barnen, pressmeddelande ”Sex av tio elever upplever stress i skolan”, publicerat på Rädda barnens webbplats 2011-08-22: http://www.mynewsdesk.com/se/radda_barnen/pressreleases/sex-av-tio-elever-upplever-stress-i-skolan-671731
- Skolverket (2013-06-27), ”Attityder till skolan 2012”. Här kan du läsa en övergripande presentation av Skolverkets rapport om bl a barn och ungdomars trivsel i skolan: http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/laget-i-forskola-skola/attitydundersokningar/attityder-till-skolan-2012-1.203867, här kan du läsa Skolverkets pressmeddelande, ”Fler stressade lärare och fler elever saknar stöd”, http://www.skolverket.se/press/pressmeddelanden/2013/fler-larare-stressade-och-fler-elever-saknar-stod-1.203909 och här hittar du själva rapporten (Rapport nr 390): http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3032
- Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet, pressmeddelande publicerat på webbplatsen Forskning.se 2013-05-15: ”Var tredje 16-åring är kroniskt stressad” http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/vartredje16aringarkronisktstressad.5.1050b4b513ea623792b1.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar