I går arrangerade Lärarnas riksförbund en debatt kring Sociala medier i skolan och denna direktsändes via Bambuser. Om du missade debatten kan du se den här på LR.se:
Alexandra Pascalidou är moderator och i panelen står Fredrick Federley (C), Kristina Alexanderson (gymnasielärare), Helena Linge (Lärarnas Riksförbund), Brit Stakston (huvudförfattare till boken "Politik 2.0 — Konsten att använda sociala medier) och Rossana Dinamarca (V).
Några tänkvärda saker som jag särskilt lade märke till och reflekterade kring:
- Sociala medier är inte någon låtsasvärld, utan en del av verkligheten. Vi har alltid velat vara sociala med varandra. Målet är detsamma; endast tekniken och därmed möjligheterna förändras. Även det vi gör på nätet är "In Real Life".
- Man kan och ska ha samma regler i klassrummet som tidigare, oavsett teknik: om man har prov eller jobbar med uppgifter eller om läraren eller kurskamraterna talar inför gruppen ska man lyssna och därmed varken småprata med bänkkamraten eller skriva små lappar som man skickar till varandra (så gjorde vi när jag gick i grundskolan och på gymnasiet - men så gör man väl inte i dag?!). Man ska inte heller sms:a, chatta eller surfa på nätet. Ganska självklart, eller hur?!
- Plagiatproblem har vi alltid haft i skolan. Med möjligheten till "Copy and paste" från ett gränslöst och sökbart material på nätet, har det blivit lättare att plagiera, men också att göra kontroller.
- En stor fördel med sociala medier är att de underlättar och till och med uppmuntrar samarbete. Man kan jobba ihop kring olika teman och uppgifter och ändå kan det (om man vill) synas vem som har gjort vad. Man kan också samarbeta över tid och rum, vilket bl.a. gör det lättare att studera på distans. Sociala medier ger fler möjligheter/fler plattformar eller arenor att mötas på. Olika arenor passar olika elever olika bra. Det kan vi dra fördel av i skolan. En del elever är mycket ovilliga att tala inför klassen, men trivs med att skriva texter i form av blogginlägg och -kommentarer som klassen sedan kan läsa.
- Källkritik är i dag viktigare än någonsin. Materialet på nätet är enormt och det mesta är inte faktagranskat av någon auktoritet inom de områden som behandlas. Det ställer extra stora krav på oss lärare och på våra elever. Det tar tid att lära sig att värdera källor, men den tiden måste vi ta oss!
- Mobbing har alltid förekommit, men med hjälp av sociala medier kan det gå snabbare och problemen kan bli större. Om fler vuxna blir mer tillgängliga på fler arenor (även på nätet), kan vi skapa en större trygghet för våra elever och våra barn.
2 kommentarer:
Ja, hur ska vi arbeta för att förebygga nätmobbning. Jag tror inte det hjälper med förbud att använda sociala medier i skolan eller att man filtrerar sajter ute på skolorna. "Filtret" måste finnas i var och ens huvud men hur når vi dit?
Friends har gjort en stor rikstäckade undersökning på elever 14-16 år angående kränkade behandling på nätet. Gå till webbsidan: http://www.friends.se/?id=6319
Friends ser att ett genomgående problem är att skolorna saknar en plan för hur man skall arbeta förebyggande mot mobbning och andra kränkningar på nätet.
Tack för lästipset! Det ska jag kolla upp!
Jag håller med om att vi inte kan förbjuda användning av sociala medier i skolan för att få bort problemen. Istället bör vi i skolan hjälpa eleverna att lära sig att förhålla sig till medierna på ett sunt sätt. Men att komma tillrätta med mobbning har aldrig varit lätt - varken när den utspelar sig i korridorerna eller på FB/bilddagboken eller (vilket tyvärr är troligast) både och.
Skicka en kommentar