Smarta Mobiler from KTH Learning Lab on Vimeo.
Detta tog jag särskilt till mig i filmen:
Använd till att börja med framför allt mobilen till att fotografera och filma.
- Alla elever har inte superavancerade mobiler, men många har mobiler som har de funktionerna.
- Det är smidigt att använda utrustning som eleverna har själva och
- det är smidigt att använda utrustning som eleverna redan kan hantera.
Tänk på att det ofta kostar för eleven om ni vill surfa på nätet via elevernas mobiler för att till exempel komma åt Twitter, Facebook, Flickr och olika bloggar.
- Prata med eleverna - är det bara något väldigt litet, kanske de tycker att det är ok att betala för det?
- Kanske går det lika bra att använda datorerna? Ska man läsa eller skriva längre texter eller mer noga betrakta bilder eller filmer, så är dessutom datorerna överlägsna i användarvänlighet!
Använder du mobilen i din undervisning? Hur då? Och hur löser ni det där med kostnaden?
3 kommentarer:
Jag tänker mycket på hur det ser ut om 5-7 år i skolan. Då kommer alla elever ha avancerade mobiler och filma/fota räknas till absoluta basen, som SMS/ringa gör nu. Visserligen kommer nog inte de minst utrustade eleverna komma ikapp de mest utrustade, men man kan ändå använda de basfunktionerna lättare då än nu. Jag är väldigt nyfiken på hur man till exempel skulle kunna använda mobilen i syfte att fota, visa upp bilden för klassen och låta den skapa en nyhet utifrån bilden. Sedan är det nästa elevs tur.
Mmmm ... du har säkert rätt i att så fort som vi planerar för att de ska använda sina egna verktyg i form av till exempel mobiler i skolan, så kommer det i viss mån bli ojämlikt. Samtidigt tror jag att det ännu mer handlar om hur man använder tekniken, än hur avancerad teknik man har ... Även riktigt billiga mobiler kan man fota och filma med i dag.
Att jobba så som du beskriver låter som en bra idé! Jag tror vi gör dem en stor tjänst om vi hjälper dem att hitta sätt att regelbundet, lätt och smidigt utnyttja verktygen för studier och lärande (för det är de nog oftast inte så bra på) - det har de ju stor nytta av i framtida studier och jobb!
Det är en viktig diskussion att ta upp: varför förbjuder vi eleverna att ha tillgång till sina mobiler under skoltid och vad kan vi göra för att kunna ge dem tillgång utan att skapa problem som vi inte vill ha?
Själv kan jag se några olika situationer då man skulle kunna ha viss nytta av mobiler (enkla uträkningar med miniräknarfunktionen, fotografering, filmning, kanske stavningskontroll, vad tycker ni att den är bäst till?) men jag tror mer på datorer i undervisningen och användning av mobiler som komplement.
Mobilen är superbra för att den är just så lätt att ta med sig överallt och för att den, trots sin litenhet, har så många någorlunda välfungerande funktioner. Men ska man filma med hög kvalitet är oftast en filmkamera bättre, ska man fotografera är oftast en systemkamera bättre, ska man läsa och skriva texter är oftast en bok eller en dator bättre, ska man söka information på nätet är en dator bättre ...
Vad jag skulle vilja se är alltså en undersökning som visar vilka fördelar man kan ha av mobilerna. Vad kan man använda dem till som gör att eleverna verkligen lär sig mer?
Mobiler i undervisningen får inte bli kejsarens nya kläder, utan vår användning måste vara genomtänkt och smart!
Skicka en kommentar