I
Svenska Dagbladet publicerades i går en viktig artikel om hur vi medborgare ska kunna få tillgång till våra egna kulturskatter. Här citerar jag debattartikelns ingress:
FOTO: NORDISKA MUSEET.
Publicerad: 2 december 2010, 10.56. Senast ändrad: 2 december 2010, 20.56
Våra ministrar behöver skruva upp ambitionerna och se till att vårt kulturarv blir tillgängligt för fler genom digitalisering och publicering där folk letar. Idag är takten så låg att vi kommer att ha flygande bilar innan 10 procent av kulturarvet finns på nätet. Det skriver en rad debattörer gemensamt.
Läs artikeln, lägg märke till vilka källor som redan nu finns tillgängliga digitalt under Creative Commons-licens och utnyttja detta material!
Här kan du läsa om att Historiska museet har licensierat samtliga digitala föremålsbilder enligt Creative Commons: http://blogg.historiska.se/digitalamuseer/2010/03/02/creative-commons_on_shm/ Så här skriver de bland annat:
"Det rör sig sammanlagt om ca 63 500 föremålsfotografier (samt 1 200 skannade föremålsteckningar och 264 500 skannade katalogkort eller katalogsidor) som du kostnadsfritt kan använda i din blogg, på din hemsida, i din forskning eller dina studier, som undervisningsmaterial i skolan, i hembygdsföreningar och församlingar mm. Använd dem! Det är faktiskt därför de en gång har skapats. Hur du får använda ett objekt framgår av dess sida. Där finns en länk till den licens som gäller för just det objektet och där finns även möjlighet att klippa ut HTML-kod för att bädda in objektet i din egen webbsida och på så sätt enkelt få med dig alla information som behövs. Du når bilderna genom tjänsten Sök i samlingarna eller, om du utvecklar webbplatser, i webservicen K-samsök."
Jag hoppas och tror att om vi vanliga medborgare kan visa att vi vill ha tillgång till materialet och att vi behöver det och gläder oss över det - då kan det bli mer!
2 kommentarer:
Som alltid ett intressant inlägg!
Kvällen har jag ägnat åt att lusläsa din blogg. Oerhört inspirerande läsning och en fantastiskt fin blogg.
Undrar om ett par saker bara, när du började skriva bloggen, visst läste du LC100N då? Och nu läser du LC200N? När i bloggen hände "övergången"? Eller har jag, trots lusläsning, missat något uppenbart? Undrar också över i vilken studietakt du valt att läsa kurserna.
Nej, det är inte lätt att se övergången, för jag har faktiskt läst båda kurserna parallellt under hösten. Jag började med LC100N i juni och när jag var färdig med allt utom de sista delarna av projektarbetet fick jag dispens att påbörja LC200N (- jag hade ju motsvarande kunskaper som LC100N även om projektarbetet inte var helt färdigt). Det har varit jättebra, för det innebär att jag hunnit ägna mycket tid åt mitt projekt. Nu är kursen med mina elever strax slut och jag hoppas att jag ska lyckas göra en bra utvärdering med dem (hur har det fungerat att använda digitala verktyg, i vårt fall mest bloggar, i svenskkursen? Vilka fördelar har det haft och vilka nackdelar? Hur kan man bäst ta tillvara fördelarna och undvika/minska nackdelarna? Sedan ska jag sammanställa mitt skrivna material (som jag redan till stora delar publicerat på min blogg) och så blir det väl någon slags skärminspelning där jag visar hur jag använder bloggen i skolan och vad eleverna har gillat resp inte gillat med detta.
Hoppas att det blir bra!
PS. Vad glad jag blir över att du skriver att du har nytta av det jag skriver. Då känns det mer meningsfullt att försöka formulera sig begripligt. ;-)
Skicka en kommentar