Detta var hennes tre främsta framgångsfaktorer för kollegahandledning och utveckling av elevernas och lärarnas dator-användning:
- Skapa formella möten och struktur. Följ systematiskt de olika faserna: planera, genomföra och utvärdera.
- Utgå från verktyg och fundera över hur de kan användas pedagogiskt och vice versa: lös pedagogiska problem med hjälp av digitala verktyg. Låt dig inspireras av vad andra gör.
- Utgå från sånt som lärare redan gör och digitalisera delar av det.
Här kommer några tips på frågor som man kan ställa sig när man planerar sitt arbete:
- Vilken relevans har uppgiften för eleverna? Bygger den vidare på elevernas kunskaper och engagemang, handlar det om verkliga problem som ska lösas och känns det att det är på riktigt?
- Vilka mål ska eleverna arbeta mot? Vilka förmågor ska tränas? Vad behöver eleverna göra för att nå målen? Vilka instruktioner behöver läraren ge?
- Hur kan jag mäta att eleverna verkligen lär sig något, att de når de mål vi satt upp?
Här kan du läsa mer om learnit24:s kollegahandledningskurs: http://cwasteson.blogspot.com/2011/03/kollegahandledningskurs.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar