fredag 27 augusti 2010

Ska spel spela en viktig roll i skolan?

Visst ska vi prata om spel och spelande i skolan. Precis som vi ska prata om vänskap, mobbing, kärlek, skilsmässor, ridning, fotboll och annat som är aktuellt och viktigt i elevernas vardag. Men jag undrar om vi ska låta det få spela en viktig roll i undervisningen.

Spontant tycker jag att skolan ska snegla mer på vilka förmågor och kunskaper som eleven behöver utveckla, istället för att fokusera på det som eleven redan kan och brukar göra på sin fritid.

Jag tror vi måste försöka utvidga elevens perspektiv, hjälpa honom eller henne att släppa navelluddet för att istället höja blicken och se bortom sig själv.

Jag vill att eleverna i skolan ska märka att man även utanför dataspelens värld kan pröva nya och svåra utmaningar, möta motstånd, kämpa och till slut - ibland med hjälp av andra, ibland på egen hand - lyckas!

Bilden heter "Jess Dixon in his flying automobile" och är tagen 1940 av Kobel Feature Photos och hämtad från State Library and Archives of Florida's photostream på Flickr.

2 kommentarer:

Anders Erenius sa...

Det beror på vad man menar med spel. Skådespeleri tycker jag definitivt att vi behöver mer av. Storyline eller Live kan väl vara hur kul som helst och det är väl en typ av spel som skulle kunna passa i skolan. Men renodlade dataspel känns lite krystat ännu så länge. Men visst kan man säkert hitta beröringspunkter. Jag vet att jag har pratat spel och använt som referenser när jag pratat om andra världskriget. Då får de plötsligt en bild av hur det kan ha varit. Landstigningen i Normandie t.ex. är ju ganska tung i Medal of honor.

charlotta wasteson sa...

Jag håller med dig om att rollspel IRL (jag vet inte hur jag ska kunna särskilja "fysiska rollspel" i klassrummet från virtuella rollspel - har du något tips?) och liknande övningar vore kul att använda mer i skolan. Jag borde nog ha skrivit DATORspel, så hade jag varit tydligare med vad jag menar ...

Bra idé att levandegöra krig via datorspel. Jag har använt film, vilket kan vara nog så kraftfullt, men frågan är om inte spel skulle kunna vara en ännu värre upplevelse (för det är väl det man vill uppnå - man har i det här fallet ett avskräckande syfte med att visa materialet).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...