söndag 13 mars 2011

Ett exempel på analys av plagiatkontroll



Använder du någon form av verktyg för plagiatkontroll?

På vår skola använder vi Urkund. Det är enkelt att använda. Här ovan ser du en bild av en kontroll. 

Textavsnitt som är markerade med orange är lika avsnitt från nätet, utdrag ur böcker, tidningar och tidskrifter eller tidigare inlämnade elevmaterial. Procentsiffran anger hur lika avsnitten är. Citat markeras med lila.

Bilden visar alltså ett avsnitt som är 100% likt ett avsnitt som finns på nätet. Men som ni ser är avsnittet dessutom ett citat och citat ska ju som sagt vara exakt lika. Bra jobbat av eleven alltså!


Klickar man på procentsiffran i den orange-färgade rutans högra hörn, så kommer det avsnitt upp som eleven kopierat. Klickar man sedan på länken ovanför detta avsnitt, förflyttas man direkt till den webbplats som avsnittet plockats från. Smidigt, eller hur?



Hur mycket av en text som kan bestå av citat och vilket material som lämpar sig för citat, är inte något som Urkund tar ställning till. Det varierar från fall till fall och är något du får diskutera med dina elever. Även när de kopierade avsnitten visar sig bestå av citat med korrekta källhänvisningar kan det alltså vara intressant att diskutera hur stor del av en elevtext som får bestå av citat. 
Posted by Picasa

Ett annat verktyg för plagiatkontroll är Ephorus i kombination med verktyget Pronter. Det verkar mycket användarvänligt. Titta här: 



Hur gör du?

9 kommentarer:

Tina sa...

Hej, i min skola använder vi Fronter och verktyget Ephorus. Jag tycker att det har underlättat mitt arbete som SH-lärare. Mycket arbete handlar om att ta fram andras argument och sedan diskutera dem. Det viktiga är då att lära eleverna att göra det PÅ RÄTT SÄTT. Ephorus synliggör på ett bra sätt de misstag som begås. Många gånger upplever jag att mina elever, på gymnasiet, inte fått lära sig rätt citeringsteknik mm från högstadiet. Jag brukar där för diskutera igenom vissa arbeten tillsammans med eleverna efter inlämning för att visa på bra och dåliga exempel. Det är ett bra sätt att lära för framtiden.

charlotta wasteson sa...

Hej Tina! Tack för ditt svar! Min erfarenhet är också att gymnasieelever tycker att detta är svårt! Med hjälp av ett plagieringskontrollverktyg kan vi förhoppningsvis hjälpa dem att se var gränserna går.

Johan Busck sa...

Hej!
I Kungälv har vi Fronter med Ephorus, precis som Tina. Jag upplever att alla lärare är nöjda med verktyget. Det är bra att programmen markerar även citat, förut gjorde de inte det. Elever kom då på att de kunda lägga citattecken i början och slutet av ett arbete och sedan markera dem och göra de vita så att de inte syntes. Ganska smart tycker jag ;-)

charlotta wasteson sa...

Hej Johan! Tack för ditt svar! Ja, det var himla smart, men ändå inte ... ;-) Och så är det lite läskigt tycker jag, eftersom vi så gärna vill lita på våra elever ...

Tina berättade hur de använder Euphorus resultat i undervisningen. Det är mycket intressant och något jag grubblar på. Jag har pratat med enskilda elever, men inte med hela klassen, när jag haft träffar som bekymrat mig. Egentligen är den här typen av diskussioner viktiga och bra att ta med hela gruppen, men jag har varit rädd för att eleverna ska tycka att det är för känsligt att diskutera elevtexter i helklass. Vad har ni för erfarenheter och vad tycker ni?

Kanske kan man göra det om man utgår från att elever inte försökt fuska utan bara gör det av okunskap?

Det är väl omständligt om man ska avpersonifiera analyserna? Jag menar: vem som lämnat in dem syns väl tydligt?

Johan Busck sa...

Smart ur den synvinkeln att de stod inför ett problem (Hur ska jag lura systemet/läraren?) Kreativa som de är kom de på en lösning (PBL).
Tyvärr står vi inför den här typen av "feltänk" bland vissa elever. Helst skulle man inte behöva använda kontroll utan istället få eleverna att förså vikten av en god utbildning. (Vilket goda betyg inte är en garanti för)

charlotta wasteson sa...

Nej, du har tyvärr rätt i att höga betyg inte garanterar goda kunskaper och färdigheter. De betygssättande lärarna tolkar själva betygskriterierna och en del lärare utsätts för stor press och höga förväntningar från såväl elever och föräldrar som skolledning, när de ska sätta betyg ...

Martina - Colourize Me sa...

Hejhej! Här kommer jag och kommenterar 4 år senare, men tänkte bara kolla ifall du är medveten om att du publicerat din elevs namn och mailadress på första bilden?
Kanske inte uppskattas av alla.

Annars bra inlägg! Tack!

Charlotta Wasteson sa...

Åh, vad bra att du lade märke till det! Den här duktiga eleven har inget att skämmas för eftersom 100% överensstämmelse är perfekt när man citerar (då får man ju inte ändra något). Epostsystemet är visserligen ändrat sedan dess, så dessa adresser finns inte längre, men det kan ändå vara olämpligt att det syns i bild. Tack för att du påpekade det!

Charlotta Wasteson sa...

Oj, jag ser nu att det är min egen epost jag tagit bild på. :) Då är det väl inte lika illa? Och eleven får kredd i texten för att hon skrivit en bra text.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...