På kursen "
Svenska i en ny tid" berättade Anna Maria Thunman att
McKinseyrapporten visar att:
Ju mer tid rektor lägger på pedagogiska frågor desto bättre resultat får eleverna.
Det kanske inte är ett så förvånande resultat, men tänkvärt - för tar vi i alla svenska skolor fasta på detta?
Många rektorer har alldeles för mycket att göra för att hinna engagera sig i skolans kärnverksamhet - undervisningen. Istället måste de i första hand kämpa med att få budgeten att gå ihop och tänka på marknadsföring och på att hålla tjänstemän och politiker nöjda.
Hur ser det ut på din skola? Använder ni mötestiderna till att i första hand prata om lärande och undervisning eller handlar det ofta om administration, dokumentation, logistik, lokaler, marknadsföring, prioriteringar, brist på resurser ...?
Själv tycker jag att vi lägger allt mer tid på att skapa åtgärdsprogram och stödåtgärder när det inte funkar, men hinner vi verkligen prata tillräckligt mycket om vad vi kan göra för att få med alla från början, hinner vi att tillräckligt ofta diskutera, tipsa och stötta varandra i hur vi kan planera, genomföra och utvärdera den ordinarie undervisningen?
Här kan du ladda ner McKinseyrapporten som en pdf:
http://www.mckinseyonsociety.com/downloads/reports/Education/Worlds_School_Systems_Final.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar