tisdag 20 december 2011

Jämför kunskapskraven

Pröva att jämföra kunskapskraven LGY11 och -94. Ser du någon skillnad?

Do It Now


Håller du med om att kunskapskraven har förändrats från ”Förstår?” till ”Gör!” Och i så fall hur påverkar det vår bedömning?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hur påverkar det vår bedömning? Men jag skulle hellre vilja ställa den första frågan: Hur påverkar det vår UNDERVISNING? Det hänger ju ihop!

charlotta wasteson sa...

Absolut! Visst är det så! Ja, allt hänger ihop, men jag tycker att du har en viktig poäng när du betonar undervisningen, för den måste väl vara viktigare än allt annat? (Och med undervisning menar jag hur vi planerar att eleverna ska jobba med ett material, hur de får redovisa det och få respons på sitt arbete. Ja, jag menar helt enkelt elevernas lärande.)

Anonym sa...

Ja, allt hänger ihop. Jag tänkte mest på en del diskussioner jag hört där man funderar över vad det är för "konstiga betygskriterier, de går ju inte att använda". Det är där man måste fundera över sin undervisning. Redan i planeringen av undervisningen måste vi ju fundera på hur vi gör och vad vi tränar och vad som sedan ska bedömas - så att det stämmer hela vägen. Att vi verkligen tränar och undervisar i det som SKA bedömas ensligt kunskapskraven och inte efter något läraren själv hittat på...vilket tyvärr fortfarande är lite vanligt. Och i det läget är det ju inte märkligt att betygskriterierna upplevs som oanvändbara. Intressant diskussion! Helt klart!
God Jul på dig!

charlotta wasteson sa...

God jul och gott nytt år på dig också! Ja, och så får man inte glömma målen. Själv tycker jag att jag läser målen noga då och då, men att jag under kursens gång har en tendens att framför allt titta på betygskriterierna och då missar jag ju något viktigt ... Jag menar, jag måste ha koll på dem båda. (Ja, du hör kanske att jag fortfarande är kvar i det gamla systemet. Jag har inte ännu några kurser i det nya systemet, men jag ser fram emot att få det!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...