Ja, så är det: Vi väljer! Möjligheterna är oändliga! Häftigt men också läskigt ...
Detta inlägg är särskilt intressant för oss lärare:
Jag gillar tanken på copia och hur Sigrell associerar ordet till ordet kopiös (och inte kopia). Att vi ska samla på oss många bra exempel. Hitta förebilder. Visst ligger det mycket i att vi är smartare om vi lägger märke till det som är bra än om vi tar fasta på det som är dåligt!
Här går Sigrell igenom de olika stegen i hur man lägger upp ett tal:
Denna lektion är inte alls dum att sprida även till sina elever, eller vad säger du?
Den sista lektionen handlar bland annat om hur vi anpassar oss efter våra mottagare:
Jag älskar P1!
PS. Du vet väl om att Sigrell 2008 kom ut med en retorikbok som vänder sig direkt till lärare, nämligen Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt. Även denna bok vill jag ivrigt rekommendera. Den är humoristisk, grundläggande, inspirerande och full av konkreta exempel. Vi kan som lärare ha nytta av den i såväl våra egna muntliga och skriftliga presentationer som i våra försök att lära våra elever att välja språk som ger önskad effekt.
4 kommentarer:
Vilket bra tips! Jag ska lyssna själv och även tipsa min svensklärarkollega om det här.
Jag tycker att det är så störtskönt att föreläsningarna är uppdelade i fyra korta delar. Då finns det en stort chans att de kan nå en stor skara lyssnare.
Jag tycker särskilt att del två är intressant och tänkvärd. Jag gick en kurs för Sigrell 2008 och han sa ungefär samma saker då som här och nu i radioprogrammen och det har påverkat mig och gör att jag försöker sträva efter att just se det som är bra och att försöka samla på sådana bra saker, för att efterlikna och hitta egna varianter på dem.
Det har också påverkat hur jag ger mina elever respons, men jag får erkänna att det är svårt att rensa bort sina "Din text innehåller flera tänkvärda idéer, men ...". Visst minns man när man fått respons särskilt dessa "men"?! Samtidigt tycker jag inte att det är helt oproblematiskt att bara skriva vad som är bra. Vi vill ju alla få tips om hur vi kan bli bättre. Vad jag gör är att jag försöker formulera det på ett annat sätt (det är dock inte lätt att ändra gamla vanor). Jag skriver nu oftare utan "men" och istället mer konstruktivt. Istället för ", men du behöver jobba mer med din struktur." försöker jag skriva något i stil med "Om du stramar upp din struktur, så kommer ditt syfte med din text att bli ännu tydligare" och så kanske lite förslag på vad man ska tänka på vad gäller strukturen.
Ja, du undrar kanske varför jag har snöat in så mycket på respons just nu? Det beror på att jag just nu sitter och läser och ger skriftlig respons på 33 nationella prov i svenska b.
Det går inte att prisa P1 nog. Den enda vettiga kanalen. Kontrasten är enorm till allt skräp.
Det är också superhäftigt att man i dag via webben kan lyssna på de P1-program som missat.
Skicka en kommentar