lördag 4 februari 2012

Les Foltos berättar om kollegahandledning på TED

Jag tror mycket på att även vi lärare kan lära av och med varandra. Les Foltos har utvecklat denna tanke till en metod: kollegahandledning.

Här kan du höra honom beskriva hur kollegahandledning fungerar:



Så här beskrivs föreläsningen av TED:
As the Director of Educational Innovation at Peer-Ed, a Seattle, Washington based educational training company, Les is the creator of a program focused on training teachers and leaders to help their colleagues integrate technology into the 21st Century classroom. Microsoft has partnered with Peer-Ed and has implemented this program in 48 different countries. Les also designed and led learning activities at each of Microsoft's Worldwide Innovative Teachers Forums, and at regional Innovative Teachers Forums in Asia, Latin America, the U.S. and Canada as well as speaking at many other international conferences. Prior to this, Les served as the Director of Instructional Technology for Seattle Public Schools from 1990 to 2001 where he led the development and implementation of the district's K-12 instructional technology plan. Les earned a Ph.D. in American History and has five years of university teaching experience.

I föreläsningen betonar Les Foltos betydelsen av att eleverna lär sig problemlösning, samarbete och källkritiskt och kreativt tänkande och han skojar om att han växt upp på en gård och att på en gård blir inte korna fetare bara för att man väger dem varje dag. Man måste alltså förändra mer än hur man mäter resultaten och detta gäller inte minst i skolans värld. Tester och betyg räcker inte för att höja elevernas resultat.

Les Foltos menar att det bästa sättet att förändra och förbättra vår praktik är att vi lärare lär av och med varandra genom att utgå från konkreta problem i vår vardag och försöka hitta lösningar på dem tillsammans. Visst ligger det mycket i detta: genom att se hur våra kollegor gör, visa och tipsa varandra, blir vi inspirerade och får fler perspektiv på vårt arbete.

Men steget dit är ofta ganska långt:  man måste vilja och våga ta sig tid att släppa in andra lärare i sitt klassrum och även att vilja och våga ta sig tid att stiga in i sina kollegors klassrum och ha synpunkter på det som sker där.

Kommer du att ta steget? Jag har börjat så smått (att vara lärare på gymnasiet är väl fortfarande lite av ett ensamjobb? i alla fall på min skola) och det kan både vara lite läskigt och kul, men alltid lärorikt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...