Onsdagen
den 7 mars kom Anders Brodin, professor i teoretisk ekologi vid Lunds
universitet, till Österlengymnasiet och naturvetenskapsprogrammet (NV10 och NV11) för att reda ut begreppen: ”Vad är
vetenskap?”. Han gick också igenom hur man lägger upp en vetenskaplig
undersökning och hur man sedan presenterar den. Här är mina anteckningar:
Forskning och Vetenskap:
Grundas
på den vetenskapliga metoden (hypotetisk – deduktiv)
Vetenskap
ska vara känd – allmänheten måste känna till den för att det ska kallas
vetenskap.
Vetenskapen
är försiktig och konservativ. Innan man har starka bevis håller man fast vid
den gamla kunskapen. Beskrivningen av verkligheten har förändrats från
Aristoteles till Newton till Einstein.
Vetenskap
är som en lök. Man kan ta bort lager för lager och komma allt närmre kärnan/sanningen. Men ska man vara helt noga så når man aldrig "sanningen".
Vetenskaplig undersökning:
- Frågeställning. T ex ”Varför står öringen i Tommarpsån på samma ställen år efter år?”, ”Har tjurar färgseende?”, ”Vilken roll har utseende för partnerval hos människa?” eller ”Varför utrotades pungvargen?”. Utgå från din egen nyfikenhet, dina specialintressen, be om förslag från lärare eller handledare om hur du ska vinkla din undersökning och se vad man tidigare studerat. Uppgift: Hitta på en egen frågeställning! Ex. på en undersöknings som skulle passa på universitetet: Klimatet på jorden förändras ständigt. Märker man på växter eller djur att de håller på att anpassa sig till det nya klimatet? Har man märkt att djur söker sig till nya områden? Har man funnit att växter börjat växa på områden där de funnits/inte funnits innan?” Undersökning som passar för gymnasiet: ”Hur påverkar almsjukan djur och natur?”, ”Gör mördarsniglar någon nytta?”
- Planering. Samla kunskap om din frågeställning från läroböcker, lärare, tv, radio, populärvetenskapliga tidskrifter, pek (förkortning av pekoral, vilket kommer från att man på Linnés tid bad kollegor läsa sitt vetenskapliga pekoral – man förringade alltså artigt sin egen forskning). Frågeställning och bakgrundskunskap ger tillsammans en hypotes. Med hjälp av en förutsägelse (prediktion) testar man hypotesen. Hypotes 1 om öringen: den vilar i lugna partier av ån, H 2: den gömmer sig för predatorer eller H 3: den lurpassar på bytesfisk. Hypotes 1 om tjuren: ser inte färger, H 2 ser färger, H 3 ser färger men inte så bra. Förutsägelse för hypotes 1: öringen finns oftare i lugna sträcker än i stark ström, tjuren kommer inte att kunna skilja på en röd plasthink från en grå (samma grå färg som den röda representerar på ett svart-vitt kort) och pungvargen försvann gradvis när dingon koloniserade. Uppgift: Gör en testbar förutsägelse till din hypotes! Ex: jämförande studier av olika delar av bäcken som är strömmande resp lugna, experiment med hinkar av olika färg, studier av historiskt material från Australien. Planera försöket eller undersökningen. Svagare bevis är ofta enkla att utföra och billiga, starkare bevis är dyra och svåra att genomföra. Olika typer av studier: systematiska observationer, jämförande studier och kontrollerade försök.
- Insamling av data. Observationer: direkta, video, flera observatörer? Hur samlar man data: protokoll + penna, direkt i dator? Systematisering: observationens längd, fördelning över dagen, antalet stickprov, statistisk metod och statistiskt test, val av område? Står t ex öringarna på samma ställe på morgnarna som på kvällarna? Vid intervjuundersökningar: prova frågor eller blanketter. När metodiken fungerar: jobba hårt! Samla mycket data! Tips: Läs metod och material-delen i tidigare genomförda undersökningar! Gör pilotförsök (pilotstudier), provobservationer, fråga någon med erfarenhet (lärare, handledare), testa dig fram (trial and error).
- Analys och bearbetning. Beräkna medelvärden, spridningsmått. Gör preliminära figurer och tabeller för att se trender, statistiska test (enstjärnig signifikans: det får inte finnas mer än 5% risk att slumpen har varit avgörande för resultatet), man gör statistik för att få överblick. Man kan göra antalstester (se hur antalet i olika grupper skiljer sig), icke-parametriska tester, parametriska tester och randomiseringstester. Vetenskapen är konservativ, därför gör man en omvänd nollhypotes: Hypotes 1 kan vara ”Flickor är bättre än pojkar i matte.” Denna gör man om till 0-hyotesen: ”Det finns ingen skillnad i hur bra flickor och pojkar är i matte”.
- Presentation av undersökningen. Till exempel genom föredrag (t ex på kongresser), poster (affisch), vetenskaplig rapport och vetenskaplig uppsats. Inte läsa innantill, visa bilder och använda stolpmanus, overhead/ diabilder/ powerpoint. Välj bakgrund som passar och typsnitt som är lättlästa. Inga animeringar som distraherar. Gör så att det blir enkelt, snyggt och lättläst, lättbegripliga bilder, inte för mycket text per bild.
- Skriv enkelt
- I aktiv form
- Tar lång tid
- Engelska?
Tänk på språket i en rapport:
Skriv
inte: ”Vi gjorde eftersök i häckningsbiotopen för att fastställa frekvensen av
avtransporterade skalrester efter kläckning.” Skriv istället: ”Vi letade efter
äggskal runt boet.”
Innehåll i en rapport:
1)
Titel/Title
Väck intresse och beskriv vad texten handlar om (försök att ringa in området och
ej skapa felaktiga förväntningar)! Uppgift:
Hitta på en titel till ditt arbete!
2) Sammanfattning/Abstract
3) Inledning/Introduction Varför är detta intressant? Gå från det
breda (ge en bakgrund) till det speciella. Beskriv frågeställningen.
4) Material och
metoder/Methods Läses främst av de
som tvivlar på undersökningen eller själv vill göra något liknande. Skriv
alltså rakt på sak. Det får gärna vara knastertorrt!
5) Resultat med figurer, tabeller, tester, o s v. Läses också
främst av tvivlare och de som vill göra liknande studier.
6) Diskussion. Ta upp möjliga fel, tolkningar, relation till
tidigare studier. Sammanfatta och dra slutsatser.
7)
Tack
8) Referenslista Skilj på egna påståenden och andras inne i texten och
gör en lista över vilka referenser du använt i slutet.
9) Eventuell sammanfattning
på engelska.
Här kommer avslutningsvis ett bildspel från temadagen:
Här kommer avslutningsvis ett bildspel från temadagen:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar