Boken är indelad i tre delar som vart och ett belyser olika perspektiv på informations- och kommunikationstekniken: "I skolans värld", "Vad säger forskarna?" och "En digital utblick". I den första delen får vi träffa tolv lärare som ger vars ett exempel på hur de använder sig av IKT i skolan. I den andra delen får vi läsa vad fem forskare har att säga om några olika aspekter på användningen av IKT och i den tredje och sista delen "Digitala tider - digitaliserat lärande" argumenterar Tomas Krogsmark, professor i pedagogik, för varför det är så viktigt att vi jobbar med IKT i skolan.
Målgruppen för boken är i första hand lärare och skolledare som inte ännu har kommit så långt med sitt IKT-arbete. För dem som har jobbat länge med det här, tror jag boken känns för allmän och ytlig eller i alla fall grundläggande. Språket är enkelt och texterna snabb- och lättlästa. Eftersom boken är indelad i korta kapitel som vart och ett tar upp en aspekt på användning av IKT i skolan är det lätt att läsa lite då och då i boken och att hitta tillbaka till kapitel som man tyckte var särskilt inspirerande eller tänkvärda.
2 kommentarer:
Jag tycker det här är en bra bok att börja med, men sen har jag gått vidare och hittat mer i Richardsons Blogs, Wikis, Podcasts,..
Hej Ingrid!
Jag är också mycket förtjust i Richardsons bok - den är betydligt mastigare men innehåller i gengäld desto mer! Dessutom är även den grundläggande, väldigt konkret och ger massor av bra tips. En toppenbra bok helt enkelt! :D
Skicka en kommentar