tisdag 19 oktober 2010

Vill du ha reklam på bloggen?

Jag har funderat över om man borde ha reklam på sin blogg, men jag har hittills valt bort det. Jag vill inte att de som eventuellt läser min blogg ska känna sig ännu mer utnyttjade än vad de redan gör i denna reklamtyngda värld.

Min fråga till dig är: Använder du dig av reklam i din blogg? Varför eller varför inte? Kan reklamen generera några pengar för den som har bloggen? Blondinbella och andra bloggstjärnor verkar dra nytta av möjligheten till reklamintäkter, men för mig känns det avlägset. Det förutsätter väl att de som är inne på bloggen (d.v.s. ens målgrupp, d.v.s. i det här fallet Du) klickar på reklamen och det gör de/Du väl aldrig någonsin? Eller gör du? Jag gör det aldrig.

2 kommentarer:

Camilla Lindskoug sa...

Jag klickar aldrig själv men när jag satte upp min blogg ville jag helt enkelt pröva det också. Jag prövar ju allt annat. Dessutom skapade jag bloggen på obetald arbetstid och ville se om man överhuvudtaget kunde tjäna något. Jag har tjänat typ 27 kr sedan bloggen startade i våras;) Tjitjing!

charlotta wasteson sa...

Tja, 27 kr är en bra början! (Jag har funderat i liknande banor av just samma skäl. Finns det något sätt att tjäna pengar på denna passion som ju är så nära kopplad till vårt arbete och som vi ägnar sig åt på vår "fritid"?) Men jag har oroat mig över att läsare ska irriteras av reklamen, ja, att de ska finna den störande. Och detta argument har känts starkare för mig.

Men din kommentar visar ju att det faktiskt går att tjäna pengar (trots att vår målgrupp nog inte är så benägen att klicka på reklamen - man får väl göra det själv ... hehe!)

Det skulle vara spännande att höra hur fler tänker i den här frågan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...