söndag 10 oktober 2010

”If you’re not paying for it, you’re actually the product”

I går läste jag ett intressant inlägg på Kristina Alexanderssons blogg som handlade om hur de s.k. gratistjänsterna på internet finansierar sina tjänster. Betalar du inte för tjänsten i pengar, får du betala med information om dig själv och dina intressen. Med hjälp av den insamlade informationen kan sedan olika företag skicka dig riktad reklam.

Läs mer på: Om det inget kostar, så är det du som är varan”!


Ja, det där kom väl inte som någon överraskning för dig, men jag tyckte att citatet var så mitt i prick att det förtjänade uppmärksamhet.

2 kommentarer:

IngridJ sa...

Mycket tänkvärt! Måste erkänna att jag inte alls tänkte på det, när jag satt flera timmar igår och laddade ner en massa gratis applikationer till min iPhone. Det var bara roligt att hitta en massa "bra-att-ha"-program både privat och för jobbet. Undrar hur många som nu fått tips om vad jag är intresserad av? Kommer brevlådan att svämma över av reklam?

charlotta wasteson sa...

Spännande att höra hur det gick! Jag har inte prövat det ... Min erfarenhet är att det inte räcker att gå med i till exempel Facebook eller Twitter för att få riktad reklam via e-posten - utan att det är vad man gör där (tävlingar, tester, spel etc) som leder till den riktade reklamen. Däremot har jag faktiskt inte funderat över om reklamen på sidan i FB, Twitter eller på gmail är riktad - så länge den håller sig där är den inte så störande och jag klickar aldrig på något. Gör ni? Jag menar - kan den reklamen verkligen löna sig att göra reklam så? Klickar ni någonsin på reklam sin ligger mellan blogginlägg i en blogg ni följer eller reklam på kanten när ni är inne i FB? Tja, jag antar att den ändå är mer effektiv än tidningsannonser, eftersom reklamen med bara något klick kan leda direkt vidare till ytterligare information om produkten och till och med till avtal ... Och antagligen blir vi påverkade av att reklamen finns där, även om vi knappt lägger märke till den ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...