torsdag 14 oktober 2010

Google vet vart vindarna blåser

Jag läser just nu  en artikel av Andreas Ekström i antologin Efter the Pirate Bay (2010). Förvånande nog handlar den om Google. ;-) Ekström har, som ni säkert känner till, studerat Google under en längre tid inför sitt bokprojekt Google-koden (2010) och man kan lugnt hävda att han vet en hel del om hur Google fungerar.

Artikeln har rubriken "Google och tidsandan" och jag tycker att artikeln är så intressant och viktig att jag vill lyfta fram den här. Ekström berättar att Google har "minst 20 000 sökningar per sekund, varje sekund, året runt, från hela världen". Google känner alltså till våra intressen och behov. Som exempel på detta berättar Ekström att "Googles Flue Trends", där Google samlar data om hur många det är som söker på ord som "influensa", "feber" eller "frossa", är långt mer exakt än vanlig hederlig epidemianalys. Ett annat exempel som Ekström ger är att det inför presidentvalet i USA år 2008 googlades mest på den presidentkandidat som sedan vann respektive delstatsval.

Google sitter alltså på en guldgruva av data och frågan är vad Google använder den till. Ekström berättar att företaget regelbundet håller presskonferenser där de redogör för vår "Zeitgeist", dvs vår tidsanda. Detta ger oss tillfälle att le åt oss själva och våra vanor, men dessa data kan också ge den som är intresserad värdefull information om vart vindarna blåser.

Andreas Ekström tycker att vi konsumenter, vars användande och data Google tjänar alla sina pengar på, ska börja ställa krav på motprestation. Vad kan Google då göra för oss? Mer om detta kan du läsa i mitt nästa inlägg!

PS. För dig som, liksom jag, är lite nyfiken på Andreas Ekströms tankar och åsikter vill jag tipsa om hans blogg: http://www.andreasekstrom.se/

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...