Via Kerstin Namuths blogg peelle fick jag ett tips på en EU-skrift jag vill läsa. Den handlar om det livslånga lärandet och Namuth citerar vad det står som definitioner för formellt, icke-formellt och informellt lärande. Så här står det:
Formellt
lärande
äger
rum vid inrättningar för allmän och yrkesinriktad utbildning och leder
till erkända utbildningsbevis och kvalifikationer.
Icke-formellt
lärande
äger rum vid sidan av de gängse systemen för allmän och yrkesinriktad
utbildning och leder inte nödvändigtvis till formaliserade
utbildningsbevis. Icke-formellt lärande kan tillhandahållas på
arbetsplatsen eller genom organisationer och grupper i det civila
samhället (till exempel ungdomsorganisationer, fackföreningar
och politiska partier). Det kan också ges via organisationer eller
tjänster som inrättats för att komplettera formella system (till exempel
kurser i konst, musik eller idrott eller privatundervisning för att
förbereda examina).
Informellt
lärande
är
en naturlig del av vardagslivet. I motsats till formellt och
ickeformellt lärande är informellt lärande inte nödvändigtvis avsiktligt
lärande och därför erkänns det ofta inte ens av individerna själva som
något som bidrar till deras kunskaper och färdigheter.
Jag kan tycka att distinktionerna känns lite onödiga. Allt hänger ju ihop. Men kanske kan uppdelningen göra oss mer medvetna? Skriver du mycket dagbok tänker du kanske inte på att du utvecklar ditt skrivande när du gör det ... Spelar du datorspel tänker du kanske inte på att du tränar din spatiala förmåga samtidigt (jo, det gör du nog, för datorspelande personer har ofta en hel uppsjö argument att försvara sig med). ;-)
I skriften finns även en bilaga som innehåller "Exempel på
goda idéer inom livslångt lärande". Det låter väl spännande?! Där nämns
bland annat ett svenskt exempel, nämligen det så kallade kunskapslyftet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar