Så här definierar Alastair Creelman vid Linnéuniversitetet skillnaden mellan
Personliga Lärmiljöer (PLE) och Lärplattformar (LMS):
”De viktigaste skillnaderna mellan PLE och LMS/VLE är:
PLE utgår från studenten
- LMS utgår från läraren/lärosätet
PLE ger studenterna möjlighet att styra sitt eget lärande
- LMS ger läraren möjlighet att styra och administrera sina kurser och studenternas lärande
PLE ger studenterna möjlighet att visa sitt arbete för alla och skapa flexibla nätverk
- LMS hanterar kommunikation inom bestämda grupper
PLE är öppna
- LMS kräver inloggning
PLE bygger på många små system, svåra att administrera men mindre sårbar
- LMS är stora omfattande system, lätta att administrera men sårbara vid fel
PLE är en verktygslåda med många olika verktyg som man väljer och kombinerar själv
- LMS bygger in alla verktyg i en lösning (som en schwiezisk armékniv)
PLE handlar mer om livslångt lärande och kan ständigt uppdateras”
- LMS är en tillfällig lösning bara för den korta perioden man är student vid ett visst universitet. När kursen är slut åker du ut.
Varför skulle du vilja ha en personlig lärmiljö?
Detta svarar Allan J Cann på i följande film:
Jag håller med om att den personliga lärmiljön är bra för
lärandet och underlättar mycket av vårt arbete i skolan, men jag behöver också
verkligen hjälp av ett välfungerande verktyg för de ständigt ökande kraven på
administration, dokumentation och kontinuerliga individuella samtal med elever
om deras studieprestationer och tips på hur de kan förbättra sina resultat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar