lördag 25 augusti 2012

Examinationsuppgift 2 i PIM


Nästa projekt är att jag ska göra en intresseväckande presentation med hjälp av PowerPoint eller ett liknande verktyg.
  • Man ska ha flera sidor 
  • med bilder och i samband med detta tänka på upphovsrätten. 
  • Man ska också ha en sida med tips på webbplatser och till dem ska man ha klickbara länkar. 
  • Sist i presentationen ska man ha en källförteckning som talar om varifrån man hämtat sitt material. 
  • Utöver detta ska man ha en ljudfil som man skapat själv eller någon form av animation.
Här nedan kommer min presentation. Den är gjord på en iPad med hjälp av programmet Keynote. För att kunna publicera den på webben har jag använt mig av Slideshare.


onsdag 22 augusti 2012

Hög tid att kasta sig upp på banan igen, PIM och paddor och annat smått och gott

Vi lärare har redan jobbat över en vecka och nu har vi även eleverna här. Det känns spännande och härligt att komma igång igen, men jag får erkänna att jag inte hade tackat nej till ett lite längre sommarlov ...

I Simrishamns kommun arbetar vi med Skolverkets utbildningsmaterial PIM (”praktisk IT- och mediekompetens”) och jag har påbörjat mina examinationsuppgifter. Ungefär samtidigt som jag satte igång med dem bestämdes det att några lärare på skolan skulle pröva att göra sina examinationsuppgifter på en iPad istället för en dator. Nu har jag därför fått chansen att få fingra på en iPad3 för första gången och lära mig lite mer om hur Pages fungerar.

I början får jag erkänna att det var ganska frustrerande eftersom jag tyckte att jag saknade mängder av funktioner och inte hittade vad jag letade efter när jag använde programmets hjälpfunktion. Efter ett tags envist kämpande lyckades jag få ordning på en hel del av mina problem och jag är inte längre lika övertygad om att paddan är värdelös och ska ut. Kanske kan till och med jag som svensklärare på gymnasiet ha nytta av den? (Jag som annars älskar datorn: med det rejäla tangentbordet och alla datorns möjligheter.)

Den första uppgiften bestod i att man skulle göra ett lättöverskådligt och lättläst dokument. Det var bökigt att arbeta med bildtexter i Pages (kanske finns det någon finess för detta som jag inte ännu funnit?), men i övrigt gick det bra att skapa dokumentet och när man väl hittar i verktyget går det lätt och blir snyggt.

De verkliga problemen uppstod när jag ville dela med mig av mitt material. Om inte alla ens kollegor arbetar med samma program och utrustning, så måste man konvertera sitt material till word- eller till pdf-format och sedan skicka det som en bifogad fil. I pdf-formatet blir materialet snyggt, men i word blir omformateringen ohanterligt ful.

Tycker man att det är ok att skicka det mesta av sin information i form av bifogade filer, så kan man alltså slå sig till ro med pdf:erna. Men för mig som tycker det är viktigt att informationen är lätt och snabbt tillgänglig (och som själv hatar att ladda ner en massa bifogade filer), så är det inte alls tillfredsställande.

Nästa steg var att försöka hitta ett enkelt sätt att föra över mitt material från Pages till webben i vackert och ändamålsenligt skick. Det enklaste sättet jag hittills hittat är att skicka mitt material i form av en pdf-fil till mitt eget epostkonto, ladda ner det på datorn och sedan ladda upp det på mitt google dokuments-konto, där det omformateras till google dokuments motsvarande format. Därifrån är det sedan lätt att sprida det vidare. Materialet blir inte lika snyggt när jag flyttar runt det (framför allt ändras typsnittet), men det blir helt ok. Inte är det heller så fasligt smidigt ... Kanske har du tips på hur man kan göra det enklare och bättre?

Hur jag ska göra för att klara av att föra över materialet till min blogg, utan att jag ska behöva göra omfattande redigeringar, vet jag inte ännu. Har du något tips?

I samband med min första examensuppgift i PIM skrev jag ner lite information till mina elever om det nationella provet i kursen Svenska B:



Kanske kan du också ha nytta av materialet?


onsdag 15 augusti 2012

Svenska i Svedala

I Svedala kommun tittade vi i dag på hur man kan använda google dokuments, bloggar, wikis, självrättande tester och enkäter. Vi pratade också om upphovsrätten, creative commons och personuppgiftslagen. Här är min presentation:

 

Google Apps
Därefter fördjupade vi oss i hur Google dokuments (eller Google Drive som uppdateringen heter) ser ut och fungerar. Följ länken för att komma till ett exempel på hur ett vanligt dokument i verktyget kan se ut: https://docs.google.com/document/d/1dlgbw9oLLMM-x-E3JfI9mp4JJoTxViJxQ_wdCamoMlo/edit. Testa gärna att skriva något eller lägga till någon bild. Alla som har tillgång till den här länken har jag nämligen gett redigeringsmöjlighet. Skickar du länken till dina elever eller kollegor och de använder denna länk för att nå materialet så kan du se namnen på vilka det är som gjort vilka tillägg eller ändringar i materialet.

När du väljer att dela med dig av ett material i Google dokuments är det kanske ännu vanligare att du bara lämnar ut möjligheten att läsa eller kanske att läsa och kommentera.

Följ länken för att komma till ett exempel på hur en vanlig presentation i google dokuments kan se ut:  https://docs.google.com/presentation/d/10fac1AMrxwzxzrMK7uWPROXTk_U6G0xnDPACgbgOpIk/edit. Även i denna presentation jag jag valt att ge redigeringsmöjlighet till alla som har tillgång till länken. Det innebär alltså att du inte bara kan ta del av materialet, utan att du även kan skriva och lägga till olika media. Google dokuments är med andra ord ett bra verktyg för samarbete.

Titta gärna på hur man kan använda sig av:
    • anteckningar,
    • kommentarer och
    • chatt.
Under menyn "Arkiv" kan du hitta "Välj omarbetningshistorik". Denna funktion kan vara intressant om du vill följa elevernas hela arbetsprocess: se vem som gjort vad och ta reda på hur materialet utvecklats steg för steg. Funktionen kan också användas om man vill backa tillbaka och ångra delar av ett arbete.

Blogspot och Skolbloggen (WordPress)
Jag tycker att bloggen är ett oerhört användbart verktyg för oss svensklärare. Hade jag fått chansen hade jag därför gärna kommit tillbaka för att visa exempel och ge tips kring det. Har man en hel förmiddag så hinner man komma igång ordentligt med en egen blogg.

Vill du få lite mer tips om detta, så har jag mycket material på min blogg IKT-tips. Titta i högerkanten av den bloggen under "Kategorier" och klicka på länken "Att blogga: tips" eller klicka här på följande länk:  http://ikttips.skolbloggen.se/category/att-blogga-tips/.

Om du är sugen på att pröva på att blogga med hjälp av skolbloggen kan du få hjälp här: http://ikttips.skolbloggen.se/2011/01/29/kom-igang-med-skolbloggen-se/

Selma Lagerlöf
PS. Det är enkelt att lägga in bilder och filmer på till exempel en blogg eller i google dokuments. Du kan antingen ladda upp dem själv eller bädda in bilder eller filmer som redan ligger på nätet. Den här bilden på Lagerlöf hittade jag på flickr och den ligger under CC-licens. För du muspekaren över bilden så får du mer information om den och klickar du på den så kommer du direkt till bilden där den ligger på flickr.



Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...