måndag 19 augusti 2013

Träna dina elever att känna igen epost-bedrägerier!

Ibland får jag epost som talar om att för mycket pengar dragits från mitt bankkonto och om jag bara följer instruktionerna så ska jag få tillbaka mina pengar. Extra misstänksam blir jag så klart, när jag inte använder avsändarens tjänster och därför heller aldrig får några pengar dragna från mitt konto av dem.
Här är ett exempel på ett meddelande som jag fick till min jobbmail i dag från "Tele2" (avsändare är Tele2.se och skickat från client_logswe1@admin.net, rubriken är Fel bill.):

Hallå,
Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.
När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto
Detaljer :
Beställningsnummer :40-789002338146221
Mobile operator:Tele2.se
Betalas av :Kreditkort
Status :Väntar på återbetalning
Tack för ditt förtroende,
Vi ses snart på www.tele2.se
Detta mail har skickats automatiskt. Snälla, inte svara, skulle din förfrågan inte verkställas.
Tele2.se @ 2013
_______________________________________
Jag anser att vi kan och bör träna våra elever att upptäcka och genomskåda försök till bedrägerier genom att visa dem konkreta exempel och diskutera dem.
Uppgift:
  • Vilka saker i mejlet gör att vi kan tro att det är äkta?
  • Vad talar för att mejlet skulle vara ett försök till bedrägeri?
I samband med sådana stilstudier får vi dessutom möjlighet att träna eleverna i språkriktighet, hur olika typer av epost ser ut och skillnader mellan formellt respektive vardagligt språk.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...