onsdag 27 juni 2012

Förslag på konstruktion av en PLE

Mitt andra uppdrag på kursen Personliga lärmiljöer vid Umeå Universitet är att ...
(jag har i uppgiftstexten bytt ut "du" mot "jag" och "dina" mot "mina") 
"välja ut ett scenario där jag ser att en personlig lärmiljö kan användas för att ge stöd åt lärprocessen. Det kan t ex vara mina egna behov på kursen eller för andra studier jag bedriver. Jag har också möjlighet att identifiera något mer informellt lärandebehov som jag ser kan stödjas av en personlig lärmiljö. När jag valt scenario ska jag med hjälp av de komponenter och tillämpningar jag identifierat etablera en miljö som stödjer min lärprocess. 
Uppgiften redovisas genom antingen genom en kortare skärminspelning i vilken jag beskriver min miljö i ljud och bild, eller med en presentation (motsvarande Powerpoint) som publiceras genom min blogg."
Jag har nu i nästan ett års tid funderat över hur min personliga lärmiljö (PLE) ser ut och vilken typ av lärmiljö som skulle kunna passa för de elever som jag undervisar. Jag har läst i böcker och på webbsidor och letat efter tips och exempel och jag har studerat hur mina studiekamrater valt att göra. Något av detta arbete kan du läsa mer om här:  "Skapa din personliga lärplattform" och "Tips på presentationer av personliga lärplattformar". I kursen har vi även läst en del om hur man kan arbeta med färdiga lärplattformar i stil med Unikum, Fronter, Blackboard och It´s learning. Här har jag skrivit om ett alternativ till dessa, eller med andra ord hur man kan använda sig av bloggar när man skapar en gemensam lärplattform (ett slags LMS) för en elevgrupp:  "Bloggen som verktyg i skolan".

Det som först kändes mest självklart var att försöka skapa en prototyp för en lärmiljö som skulle passa någon av mina undervisningsgrupper, men efter mycket övervägande bestämde jag mig istället för att beskriva min egen lärmiljö. Det kanske kan verka som ett konstigt val. Skolan ska väl kretsa kring eleverna? Men det är inte så dumt som det kan låta. Mitt lärande har fått sig en rejäl skjuts genom den lärmiljö som jag skapat och visst är lärarens lärande viktigt även för eleverna!

Min lärmiljö är något så enkelt som en blogg med några olika viktiga delar och funktioner:
  • bloggdelen för att sammanfatta och reflektera kring sådant jag upplevt, läst eller hört och för att tipsa om sånt jag tycker är bra, viktigt och intressant.
  • sökfunktion för att göra det lättare att hitta på bloggen. Av samma anledning använder jag mig av kategorier och etiketter på mina inlägg.
  • kommentarsfunktionen för att kunna få respons på det som jag skriver (vad det är roligt när någon orkar, kan och vill skriva en rad eller två!) och för att skapa ett forum till den som vill göra sig hörd (kanske för att hålla med eller argumentera emot eller för att tipsa om någon liknande eller helt annat?).
  • statiska sidor för att presentera min webbplats och mig själv och på så vis ha en chans att komma i kontakt med andra personer som är intresserade av liknande ämnen och frågor
  • widgets/gadgets med inbäddningar av bland annat prenumerationer på de senaste inläggen på olika bloggar som jag följer, min senaste twitter, ett bildspel med mina senaste bilder och länkar till min YouTube-kanal och till mina bokmärken på Delicious (tyvärr har jag blivit av med alla mina bokmärken som jag samlade under ett helt år, men jag har inte ännu hunnit eller känt behov av att bygga upp ett nytt konto, idén att göra det igen finns där). Mina wigets/gadgets använder jag både för att skapa kontakt med mottagarna och till att själv få överblick och hålla mig uppdaterad.
Eftersom min lärmiljö är så enkelt uppbyggd och eftersom den funkar jättebra för mig (jag är själv så förtjust i den att jag skulle vilja kalla den genial) har jag alltså bestämt mig för att ta chansen att dela med mig av hur den är uppbyggd.

Jag gör inte på några sätt anspråk på att min lärmiljö skulle vara orginell. Det finns många som medvetet eller omedvetet bygger sina lärmiljöer på liknande sätt, men det gör den inte sämre för det. Tvärt om. Den funkar inte bara för mig, utan hör dig för med andra bloggare: då kommer du att finna att det finns fler som är frälsta. Vi är ju många som gillar att lära och lära ut, inspireras och inspirera, tala och få svar. Bloggen är ett praktiskt verktyg för detta.

Jaha, det var några ord om min egen lärmiljö. Till mitt nästa inlägg kommer jag att ha gjort en skärminspelning där jag guidar den som vill se och höra.

Tills dess önskar jag dig en riktigt skön junieftermiddag!

PS. Här kan du nu hitta filmklippen:  http://cwasteson.blogspot.se/2012/07/min-personliga-larmiljo-ar-uppbyggd-pa.html



1 kommentar:

IngridJ sa...

Hej Charlotta!
Instämmer helt i det du skriver "visst är lärarens lärande viktigt även för eleverna!"
Viktigt att eleverna ser att läraren lär sig, ingen är eller blir någonsin "färdig". Skrivande är lärande.

Bloggen är en enkel miljö och din är verkligen en inspirationskälla för oss som följer den.

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...