fredag 11 januari 2013

Hur kan vi hjälpa våra elever med deras talängslan?

Tala öppet med dina elever om talängslan, är Hans Gunnarssons råd till lärare i boken Lärarens retorik (2012). Det känns lättare och mer avspänt när det blir tydligt att talängslan inte bara är något som osäkra och dåliga talare känner, utan vi blir alla mer eller mindre nervösa mer eller mindre ofta när vi på olika sätt ska göra våra röster hörda. Att få chansen att bli lyssnad till, att få uppmärksamhet, är både lockande och skrämmande.

Super Nervous
En del elever känner sig som bilden "Super Nervous"
på flickr CC (by, nc,sa) av Andres Thor, när de ska göra
muntliga framföranden för klasskamrater och lärare.

Nästa steg, efter bekräftelsen "vi blir alla nervösa", är att prata om varför vi blir det och hur man kan minska sin nervositet. Nervositeten består i att vi reagerar som att vi utsatts för fara vilket gör att vi får en adrenalinkick. Adrenalinet är tänkt att stärka oss i vår flykt eller vår kamp och litet nervositet är bra genom att öka vår prestationsförmåga och göra oss mer fokuserade, men blir vi för stressade så kan allt låsa sig.

Gunnarsson framhåller särskilt fyra skäl till talängslan:
  1. eleven har för höga krav på sig själv
  2. eleven får en känsla av att sakna kontroll
  3. eleven känner sig skild från gruppen och 
  4. eleven är rädd för att göra bort sig.

Här kommer några sätt att skapa goda förutsättningar för sina elever:
  1. Hjälp eleverna att inse att de inte är ensamma i sin nervositet.
  2. Börja med enkla och opretentiösa övningar.
  3. Ge mycket beröm och applåder inom gruppen. Skapa övningar och situationer där det blir självklart att peppa varandra.
  4. Ge goda möjligheter till förberedelser när de får lite större uppgifter. Se till att de får tillräckligt med tid och hjälp dem genom att visa hur man förbereder och lägger upp ett tal. Detta hjälper dem att känna att de har kontroll.
  5. Hjälp till att ta ansvar för att tekniken i klassrummet fungerar. Tipsa gärna elever att ta med sig rekvisita som de kan visa upp eller att de kan dra lite nytta av tekniken. Visar de upp saker, bilder, filmklipp eller lite viktiga punkter med hjälp av en projektor så avleder det åhörarnas blickar och de kan känna sig mindre "uttittade".
  6. Uppmuntra eleverna att se sitt tal som en ära och en utmaning. 
  7. Uppmuntra eleverna att i förväg föreställa sig publiken som positiv och vänligt inställd och att under talet gärna ha extra ögonkontakt med särskilt positiva personer.
  8. Filma gärna eleverna. Då kommer många elever att märka att de inte ser så nervösa ut som de kände sig.
  9. Ordna så att eleverna får tid att prata och få frågor efter sitt tal så att de känner att de som lyssnat har hängt med och är intresserade och så att de får en chans att lägga till saker de kanske glömt eller känner inte riktigt kom fram i deras tal.
Lycka till! 



2 kommentarer:

Josefin sa...

Vilken bra sammanställning! Har också beställt "Lärarens retorik" och hoppas få möjlighet att läsa den snart.

Som bloggambassadör för bokmässan 2013 tipsar jag om litteratur för lärare varje vecka på bokmässans community i gruppen "Litteratur för lärare". (Gå med du också!). Länkar till ditt inlägg och denna veckan som veckans boktips.

charlotta wasteson sa...

Vad kul att du via blogginlägg tipsar om olika aktuella böcker! Tack för tipset och för länken till min blogg! :-)

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...