tisdag 10 mars 2015

Du kan det inte ännu, men fortsätt öva så kan du lära dig det

Jag skrev nyligen ett inlägg om att det krävs en ansträngning för att man ska kunna lära sig nya saker och utvecklas. Varje gång man försöker sig på något nytt riskerar man dessutom att misslyckas. Därför behöver man både mod och tillförsikt - en tro på att ansträngningen ska kunna ge utdelning.

Idag vill jag berätta lite om en intressant artikel på webbplatsen Upworthy med rubriken "Preschoolers and Praise: What Kinds of Messages Help Kids Grow?". Artikeln är skriven av Deborah Farmer Kris och hänger ihop med mitt förra inlägg. Vi kan hjälpa våra barn och unga att förstå att det krävs en ansträngning för att vi ska lära oss något, oavsett om det handlar om fakta eller färdigheter:

“If you help students understand that their actions lead to success, when they face a setback, they’ll realize their actions can help them overcome that setback.”

Det kan ju låta både tråkigt och jobbigt att man inte får något gratis här i världen, men det är också hoppfullt: Det du inte redan kan, finns det möjlighet att du kan lära dig. 

Jag tror att de flesta elever har väldigt lätt att förstå att man måste träna innan man klarar att göra volter eller gå på lina och de kan också förstå att det kan ta lång tid att lära sig vissa saker. Men de känner inte samma tydliga koppling när det gäller mer teoretiska färdigheter.

Alla människor har inte samma förutsättningar och många av oss måste kämpa hårt för att nå våra mål.

Jag är medveten om att hur hårt jag än tränar så kommer jag aldrig att bli bäst i världen på något. Men jag vet att jag utvecklas av att öva på det jag vill lära mig och det är en mycket tillfredsställande tanke. Denna tillförsikt, detta hopp om att allt kan bli bättre och att ansträngning lönar sig, vill jag förmedla till mina elever: "din ansträngning är meningsfull, den gör att du utvecklas och ger dig nya möjligheter - nya dörrar att öppna".

Här kommer ett citat från Deborah Farmer Kris:

"Generic praise is easy to give — Great job! Wow! Nice! — but these statements lack instructional value.  In contrast, descriptive statements — also called “process praise” or “non-generic praise” — share specific observations about children’s choices and efforts. They are teaching statements because they provide information children can use in the future.  The trick, says Romero, is to help kids tie their success to the strategies and steps they are taking.

According one study, the type of language parents used with their one-to-three year olds was predictive of their motivational framework five years later. The most effective praise emphasized one of three things: a child’s effort, a child’s strategies, or a child’s actions."

"Romero urges parents to focus on what they notice. For very young children, it can start simple. Try replacing “Good job” with “Good job sharing with your sister”; or replacing “Nice picture” with “I like how you use blue and yellow in this picture.”

"As preschoolers become more independent, they often toggle between the frustration of “I can’t do it!” and the excitement of “I did it myself!” When parents hear, “I can’t!” they can help the child reflect on the greater possibilities with language like this: “You can’t do it yet. You are still learning. But keep trying.” In other words, adding the word “yet” reframes the sentence away from present frustration and toward future possibility."


http://ww2.kqed.org/mindshift/2015/06/10/preschoolers-and-praise-messages-that-can-help-kids-grow/

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...