onsdag 12 januari 2022

Att berömma ansträngningen och uthålligheten är en bra mikrovana

I detta videoklipp från TEDTalks berättar Carol Dweck om kraften i att tro att man kan bli bättre. Istället för att säga att man inte kan en viss sak, så bör man säga att man "inte kan den än". Det lilla tillägget "yet" eller på svenska "inte ännu" signalerar en framtid där man kommer att ha lärt sig det och denna attityd kan göra stor skillnad för motivationen att fortsätta försöka. 

Detta kan vi omsätta i skolan. Vi berömmer redan våra elever. Men ibland berömmer vi kanske "fel saker". Idag säger forskningen att vi ska berömma processen, elevernas ansträngningar, strategier, fokus, uthållighet och förbättringar. Många av våra elever är livrädda för att misslyckas. Om de vågar kan de dock lära sig massor av sina misstag. (Detsamma gäller så klart även för oss lärare ;-P)

 


Mina senaste inlägg har handlat om mikrovanor och jag har funderat mycket över vilka mikrovanor som jag vill införa i mitt klassrum. Mitt första mål blir att försöka få in mikrovanan att jag och mina elever ska använda formuleringar kopplade till ett växande tankesätt. 

Målet blir att vi i vardagen i klassrummet ska påminna varandra om att ...
  • Uppmuntra varandra att våga försöka. 
  • Använda formuleringen "jag kan inte ännu" istället för "jag kan inte" och "det är inte rätt ännu" istället för "det är inte rätt".
  • Berömma varandras ansträngningar och förbättringar istället för talanger.

Se gärna även den här korta och tänkvärda filmen från Khan Academy som handlar om att ... 
  •  Vi alla har behövt lära oss det vi kan idag. 
  •  Träning ger färdighet. Vi lär oss genom att försöka och försöka igen tills dess att vi klarar det. 


Misslyckanden är en naturlig del av lärandet: "Failing is just another word for learning". 

Jag tror att vi kan göra våra elever en stor tjänst om vi vågar visa dem att det är ok att inte vara perfekt och kunna allt. Vi måste alla misslyckas och göra fel ibland, för att kunna lära oss något nytt. 

Vi pratar en del i skolans värld om att det är processen som ska uppmärksammas och inte slutprodukten, men inte förrän jag läste denna artikel av Salman Khan kände jag att jag fullt ut förstod innebörden av det: The Learning Myth: Why I'll Never Tell My Son He's Smart 

Hjärnan är som en muskel; ju mer vi använder den, desto bättre utvecklas den. Om vi uppmuntrar våra barn och våra elever att anstränga sig, att kämpa med uppgifter som de egentligen tycker är lite för svåra, då får de bättre uthållighet och bättre förmåga att hantera motgångar. De blir också säkrare vad gäller kunskaper och färdigheter. 

Till exempel är det bättre att säga: "Jag gillar verkligen hur du kämpade med det problemet" istället för att berömma en medfödd egenskap eller talang genom att säga: "Du är så smart!".  

Vi kan hjälpa våra barn och våra elever att utvecklas genom att uppmärksamma och berömma dem för deras ansträngningar och genom att locka dem till att våga misslyckas, eller som Khan uttrycker det: "Failing is just another word for learning". 

När de vågar försöka kan de tänja sina gränser och växa. De kan bli starkare och säkrare människor, såväl psykiskt som intellektuellt. 

Jag avslutar med ett citat från Khans artikel: 

"Min 5-årige son har precis börjat läsa. Varje kväll ligger vi på hans säng och han läser en liten bok för mig. Då och då hakar han upp sig på ord som han har problem med: i går kväll var ordet "tacksamt." Han förstod det till slut efter en ganska intensiv insats. Efter det sa han: "Pappa, är du inte glad över hur jag kämpade med det ordet? Jag tror att jag kunde känna hur min hjärna växer." Jag log. Min son uttryckte ett tydligt "tillväxttänk". Men det var inte av en slump. Nyligen hade jag börjat tillämpa forskning som jag hade studerat de senaste åren. Jag hade börjat berömma min son när han kämpade med saker som han tyckte var svåra, istället för att berömma honom när han lyckades med saker han redan var bra på. Jag berättade att genom att kämpa så växer din hjärna."

Vill du veta mer?


Filmklippet med Salman Khan "Du kan lära dig vad som helst":  https://youtu.be/JC82Il2cjqA 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...