söndag 12 november 2023

Österlens museum, magasin och kulturminnesvård. KF i Simrishamn (del 1)

I mitten av september blev jag vald till ordförande i Kultur- och fritidsnämnden i Simrishamn och det har därför varit mycket nytt för mig att sätta mig in i. Här kommer min första delrapport:

Vår förvaltningschef Anders Johnsson har tagit på sig att tillsammans med sitt team i förvaltningen utbilda mig kring våra verksamheter inom kultur och fritid i Simrishamns kommun.


Först fick jag en mycket bra ekonomisk genomgång av Carina Eldh på förvaltningens kontor på Björkegrenska gården. Jag hade därefter förmånen att få träffa Anette Glimberg som visade runt bland de över 230 000 föremålen på vårt alldeles fantastiska museimagasin Garvaren, vår nya museichef Egil Josefson som bl a berättade om temavandringar, utställningar, museibutiken och museets många olika skolverksamheter i samarbete med kulturgarantin, vår kommunantikvarie Paulina de Vries som berättade om sina uppdrag att sprida kunskap om byggnadsvård och kulturminnesvård och att vara en remissinstans i byggnads- och kulturmiljövårdsfrågor, Claudia  Pielbusch Edgren i museibutiken och Veronica Jeppsson som framför allt jobbar med den pedagogiska verksamheten och skulle hålla i kvällens workshop i tovning.


Tack för en mycket intressant visning och för presentation av verksamheterna!


Några bilder från eftermiddagen:

Anders, Egil och Anette på Garvaren.

Förhistorisk tid. 

En 13 000 år gammal pilspets.

Olika typer av kistor från olika delar av Österlen.


Mängder av textilier. 

Pälsfodrad kjol för den som hade råd.

Spottkopp.

Skydd så att värmen från drycken inte gjorde att det droppade vax från mustaschen.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...