onsdag 30 november 2011

Några digitala verktyg som kan förgylla en redovisning

När vi träffades för kollegahandledarkurs på Österlengymnasiet i måndags visade Kristina Thunberg oss några kul verktyg att pröva vid elevernas redovisningar:
Har du testat något eller några av dem? Och i så fall vad tycker du?

Man kan så klart också använda Photostory, MovieMaker eller göra en skärminspelning ...

Jag har testat två av verktygen.

I Xtranormal kan man välja en eller två figurer, bakgrundsljud och miljö och sedan lägga på en text som läses upp av datorn av valfri röst. Dessutom kan man styra över kameravinklar, hur figurerna agerar och eventuella effektljud.

Vad fick jag träna genom att göra en film i verktyget?

  • Jag fick möjlighet att fundera över hur talspråk låter. Skriver jag "dej", "ja" och "väll" istället för "dig", "jag" och "väl", så låter datorrösten mer naturlig.
  • Jag fick fundera över vilka ansiktsuttryck, gester och rörelser som jag skulle lägga till för att göra dialogen mer intressant och naturlig.
  • Jag fick fundera över kamerarörelserna (vilka kameravinklar som ska användas när och hur mycket man ska se i bild) och över om jag kunde ha nytta av  några effektljud. 

Men det tog en stund och resultatet är kanske inte alldeles lysande ... ;-) Döm själva:

Är du kompis med speldjävulen eller har du änglavakt? En liten kommentar till det nationella provet i svenska, ht 2011:


Verklighetsflykt eller avkoppling?
by: cwasteson


 Å andra sidan hade det tagit ännu längre tid att filma scenen med riktiga skådespelare ...

PS. Lite genustankar fick jag också av att göra filmen. Djävulen hade skägg så han fick en mansröst och eftersom jag ville ha två helt olika röster fick den vita ängeln (inte helt förvånande) en kvinnoröst!

Animoto har jag testat flera gånger tidigare. Det är lätt att jobba med och går snabbt. Jag tycker att det är ett verktyg som framför allt passar bra för dokumentation.

Mer om animoto och en jämförelse med flickrs bildspelsfunkton kan den som vill hitta här: http://cwasteson.blogspot.com/2010/06/testar-flickrs-bildspelsfunktion-och.html

Här kan du själv ta del av flera av Kristina Thunbergs tips: https://sites.google.com/site/itsomverktyg/

5 kommentarer:

IngridJ sa...

Av de verktyg du nämner har jag testat Animoto, men bara för privat bruk. T ex dokumenterade jag en Dublinresa i somras, kolla gärna http://animoto.com/play/QfQggNEy4h7UtShALLCaDg
Jag tror att Animoto skulle fungera bra om elever vill göra en kort, trevlig och annorlunda presentation. Ska tipsa fysikeleverna om det vid tillfälle.

Anonym sa...

Du skriver så bra sammanfattningar! Mycket praktiskt för mig:-D!
Provade Xtranormal idag och blev helt såld på tanken att låta eleverna göra en "pedagogisk" film somslutredovisning i vår kemikurs! Det kostar dock lite pengar att publicera filmen. Licens för 25 elever ca 23 dollar i månaden. Helt ok i och för sig, men undrar lite kring hur ni gör på gymnasiet nu med alla nya webbaserade verktyg somju då och då behöver lösas men en licens och som mestadels ska betalas med VISA elle liknande. Jag har försökt få ett VISA till arbetslaget, men det är ju nästan omöjligt! Det är en fråga som måste lösas tycker jag! Det gamla faktura-på-papper fungerar ju inte så bra alltid i den nya, internationella, digitala världen...

charlotta wasteson sa...

Hej Ingrid!
Vilken fin film! Jag kände genast att dit vill jag också! :)

och Hej Lotta!
Vad bra att du samtycker till sammanfattningen av dagen! ;-) Och kul att du också testat Xtranormal. Spontant tänkte jag att mina elever skulle kunna testa verktyget eller något annat likvärdigt verktyg (att de skulle kunna välja det själva) och att de själva skulle skapa ett konto och då är det ju gratis. Betala behöver man ju bara om man vill göra flera filmer på samma konto och vi hinner inte pröva samma verktyg mer än en gång ...

Men du har absolut en bra tanke där vad gäller VISA för det finns ju verktyg som man faller pladask för och som man skulle vilja använda mer systematiskt i skolan. För mig är flickr ett sådant verktyg. Hittills har jag löst det med att jag har köpt tjänsten själv, och det är ju ok eftersom jag har nytta av kontot även som ett fritidsintresse, men det skulle inte kännas rätt att göra det för att få plats med en massa elevarbeten. Det handlar om ganska små summor och det handlar om företag som inte normalt hanterar fakturor, så du har helt rätt: vi behöver ett VISA-kort. Får politiker ha det, varför inte vi?! ;-)

Anonym sa...

Precis - jag har tjatat på Jan i flera månader nu. Det måste lösas...jag kan bara tala för mig själv, men jag blandar redan ihop jobb och privatliv alldeles för mycket. Är inte så intresserad av att ha en gemensam ekonomi med jobbet faktiskt! Funderade på samma sak angående bloggen - man kan ladda upp filmer mm i Wordpress via YouTube men det finns en egen video uploader i wordpress som man får betala för, men i gengäld slipper man alla ovälkomna "reklamvideor" när klippet är slut. Eller vet du andra videopubliceringssajter som funkar bättre ur den aspekten än YouTube?

Du kan bara publicera en film gratis - sen behöver du mer av den fiktiva valutan! Kan föreställa mig kaoset i klassrummet när de slänger och gör om och sedan inte kan publicera...

charlotta wasteson sa...

Ajdå! Kan man bara publicera en film? Jag tyckte att min kostade 111 (jag försökte snåla så mycket som det absolut gick) och att jag hade 300 "pengar" totalt att röra mig med, men jag har kanske missuppfattat?

Vad gäller filmpublicering gillar jag blip.tv. Där kan du välja att vara helt reklamlös och du kan göra det mer eller mindre lätt för allmänheten att hitta till filmklippet, men eftersom verktyget inte är lika känt för eleverna är det lite mer omständligt att jobba med ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...