måndag 22 oktober 2012

Att lära är kul - gamified learning

Är du intresserad av hur video- och datorspelen påverkar oss kan du få lite idéer från Gabe Zichermanns TEDxKids-talk i Bryssel från 2011:



I sitt tal säger Zichermann bland annat att forskning visar att vår förmåga att lösa problem ökar när vi gör följande saker:

  1. lär oss nytt
  2. utmanar oss själva
  3. tänker kreativt 
  4. gör saker på det krävande sättet
  5. nätverkar

och så uppmanar han oss att jämföra dessa aktiviteter med det grundläggande mönstret för hur man spelar video- och datorspel. Jo, det stämmer överens, eller hur?!

Zichermann berättar om hur Ananth Pai systematiskt använt sig av gamified learning och på så vis snabbt kunnat höja sina elevers resultat i språk och matematik. Eleverna sade genomgående i utvärderingarna att "learning is fun" och "learning is mulitplayer". Här kan du se och höra mer om Pais projekt:


Ananth Pai: Gamifying the Classroom from The Gamification Summit on FORA.tv

Vad tror du?
  • Hur påverkar video- och datorspelen vad vi gör och hur vi gör det i skolan? 
  • Hur kan vi i skolans värld dra nytta av forskning och beprövad erfarenhet kring spel och lärande?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...