onsdag 16 februari 2011

Hans Roslings presentationer inger hopp

Visst är det underbart och viktigt för oss och våra ungdomar att få höra att allt i världen inte allt går käpprätt åt ...

Och att det som Rosling säger beror på kunskap och inte optimism!

Se, lyssna och njut och lär!



Jag tycker att Roslings förmåga att plocka ut vad som är viktigt och intressant och hans program Gapminder sammantaget skapar en beskrivning som gör det lättare att förstå skeenden som annars är mycket svåra att överblicka och få ett grepp om.

I höstas föreläste Hans Rosling på KTH. Föreläsningen, som är ungefär 50 min lång, spelades in och kan ses här på Bambuser: http://bambuser.com/channel/KTHLearningLab/broadcast/1374496. Visst är förläsningen lite lång att sitta och titta på vid datorn, men den är värd det. Föreläsningen är lärorik, Rosling är en väldigt skicklig talare och inspelningen är av god kvalitet!

Cirka 12 minuter in i filmen passar Rosling på att säga några ord om problembaserad undervisning. Jag håller med honom helt, därför passar jag på att referera vad han sa:

"Det finns ämnen som inte passar för problembaserad undervisning. Det finns vissa katalogkunskaper som man måste ha för att kunna förstå sin omvärld. Vi måste till exempel kunna språk, matte, namngeografi och biologi."

"Ett exempel på ett ämne som passar bra för problembaserad undervisning är kirurgi."

Det finns många guldkorn i föreläsningen, så med risk för att bli tjatig så vill jag verkligen rekommendera er att se hela. Jag vill också särskilt rekommendera ungefär 46 minuter in i filmen då Rosling berättar om G20-mötet och slutet på "vi" och "dem".

2 kommentarer:

Miia sa...

Jag tycker Gapminder är att fantastiskt bra statistikverktyg! Statistik blir liksom kul! :)

Linn sa...

Vettiga ord som du citerar!

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...