Creelman talar här om den förändrade lärarrollen och det livslånga lärandet och jag tycker att han gör det på ett nyanserat sätt, även om jag inte riktigt håller med om att det bara handlar om att eleverna ska lära sig hur man lär sig. Eleverna (och för den delen även vi vuxna) behöver inte bara färdigheter för att klara sig bra i livet - de behöver också faktakunskaper!
The trick to powerful public speaking | Lawrence Bernstein
22 timmar sedan
6 kommentarer:
Jag har också tänkt i de banorna..Är det inte framförallt språk, att kunna förstå och använda begrepp man behöver? Tillsammans med andra verktyg och färdigheter. Fakta kan man ju blixtsnabbt söka reda på genom att söka på internet eller genom att använda sociala medier men för att kunna göra det behöver man kunna ställa frågor och då behöver man kunna använda ord i riktiga sammanhang.
Jag håller med: språk är oerhört viktigt - att kunna förstå, uttrycka sig i tal och skrift och att kunna nyanserna. Men jag är övertygad om att vi behöver en allmänbildning också: inte bara språk och färdigheter, utan även ett slags skelett av faktakunskaper som vi kan bygga vidare på allt efter intressen och behov.
Hm, vi hade en diskussion om det där på en after work för ett tag sedan. Det var ganska roligt för när jag tyckte att det är fasansfullt att endel inte vet var DNA finns någonstans i kroppen eller att vissa tror att vatten består av celler, så var mina kolleger rätt oförstående men geografiläraren tyckte däremot att det är en skam att inte veta var Uralbergen ligger, vilket vi andra var oförstående till, osv:)Men visst underlättar det och är nödvändigt med grundläggande faktakunskaper. Här är en länk som jag gillar, en gammal klok farbror pratar om livslångt lärande http://www.youtube.com/watch?v=ynSsOGGmdn8
Tack för tipset!
Det här är intressant, faktakunskaper kontra HUR jag kan skaffa dem.
Jag använder tillsammans med mina två pojkar dagligen iPaden, mobilen eller datorn för att leta upp fakta. Det sker utifrån frågor som kommer från dem. T ex igår kom frågan "Är inte Libyens flagga enfärgat grön?" Detta efter att ha sett ett reportage på nyheterna där demonstranter viftade med en, visade det sig, gammal flagga. Vi läste igenom Wikipedia och kollade med NE.
I det här fallet hade det nog räckt med att de visste HUR man lär sig. Jag har dock råkat ut för andra tillfällen där jag pga av mina faktakunskaper kunde hjälpa killarna att ställa rätt frågor i t ex Google.
Faktakunskaper behövs nog men kanske det kan bli roligare att skaffa sig dem när jag vet mer om HUR jag kan göra det och att jag kan få svar direkt.
Ibland kanske jag som elev till och med frågar läraren en faktafråga?
Läraren blir nog den som får strukturera de nya faktakunskaperna och sätta dessa i ett större sammanhang?
Tack för din kommentar Johan! Detta är ett intressant och viktigt ämne att diskutera! Först vill jag hävda att det inte är en motsättning ("kontra") utan "både och". För att vi ska kunna hänga med i nyhetsrapporteringen och för att förstå samband behöver vi vissa grundläggande kunskaper. Visst kan vi slå upp faktauppgifter, men om vi inte försöker att lägga viktiga fakta på minnet så tror jag inte vi kommer att kunna skapa en förståelse och helhetssyn. Det är viktigt att kunna söka information, men det är också viktigt att försöka minnas och att försöka bilda meningsfulla sammanhang. Har vi förkunskaper går detta dessutom lättare.
Skicka en kommentar