torsdag 29 september 2011

Bloggen i skolan

FruitsNär jag blir tillfrågad hur jag använder mig av bloggar i mitt arbete, så tänker jag spontant på hur jag använder bloggar med mina elever. Eleverna står ju i centrum för vår verksamhet.

Jag berättar därför först och främst om hur eleverna kan samla sina skolarbeten på en blogg och hur de kan läsa varandras texter, bilder och filmer och ge respons på dem via kommentarsfunktionen. Jag berättar också hur jag som lärare kan skapa kursbloggar till mina elever där jag lägger upp veckoplanering och uppgifter och hur jag kan samla material och länkar i ett slags ämnesbank eller kursbank.

Men får jag en chans att tänka ett steg längre, så kommer jag på att jag vill och måste berätta att bloggen även är ett fantastiskt verktyg för vår personliga utveckling som lärare.

Vi kan skapa bloggar som vi använder som våra egna lärplattformar. Där kan vi spara allt material vi tycker är intressant och viktigt, länkar till webbplatser vi ofta besöker, tips vi vill ta till oss och sprida vidare, erfarenheter vi vill ta vara på, etc. Dessutom fungerar bloggen som ett slags personlig portfolio och ett rörigt men personligt och mycket konkret cv.

Den här bloggen är min personliga lärplattform och jag följer flera 
andra bloggande lärare som använder sina bloggar på liknande sätt.


Bloggar är också ett utmärkt verktyg när man vill skapa mötesplatser för alla lärare på en skola. På bloggar kan vi, kollegor emellan, samla vårt kunnande och ge varandra tips som vi kan ha nytta av i arbetet. Vi kan också kommentera varandras material. På så vis kan vi, när vi har tid och möjlighet, ge varandra respons, diskutera och dela med oss av våra erfarenheter. Vi kan hjälpa varandra att utvecklas och tillsammans skapa något alldeles fantastiskt!



Bloggen IKT-tips använder jag till att samla sånt som jag tror
att jag och mina kollegor kan ha nytta av i undervisningen.

Här kan du läsa fler tips på hur man kan använda Webb 2.0 i skolan:  http://cwasteson.blogspot.com/2011/09/nagra-forslag-pa-hur-du-kan-anvanda.html

3 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Det är alltid lika intressant att ta del av dina inlägg.
Har du provat på att ha en klassblogg eller har du hört kollegor som använder det?

Lena sa...

Tack för inspirerande tips. Hur mycket diskuterar du med eleverna kring vett och etikett, eftersom bloggen ju är öppen för alla?

charlotta wasteson sa...

Hej Lotta och Lena!
Jag tycker så mycket om bloggarna att jag har en blogg per kurs. I svenskan har dessutom eleverna egna bloggar (som använder som ett slags portfolio och som de kan ha öppna eller nästan helt slutna - jag måste ju kunna läsa dem) och så har vi en gemensam blogg http://cwastes.skolbloggen.se/ där vi publicerar och diskuterar en del av våra texter.
Eleverna som jag har är så pass gamla och internetvana att vi inte behöver lägga så mycket tid på netikett, men jag går igenom grundläggande saker (hur man kan göra om man inte vill att allt man skrivit i skolarbetet ska komma upp när någon googlar på ens namn, vilken ton som är lämplig och skillnaden mellan att vara personlig och att vara privat) och händer det något så får vi ta upp det då. (Jag har till exempel varit med om att elever i samband med riksdagsvalet skrivit mycket tydliga åsikter om sverigedemokraterna och deras politik och även om eleverna inte gick över gränsen till vad som kan hävdas vara förtal eller hets eller något sådant, så pratade vi om att man måste vara försiktig med vad man skriver så att man inte råkar illa ut, visst är det bra att man kan stå för sina åsikter, men man ska tänka igenom var man vill uttrycka dem innan man gör det. Jag löste det genom att låta det skrivna stå kvar, men lägga ett lösenord på det, så att bara eleverna kunde läsa det.)

Hur gör ni? Tycker ni att bloggar är användbara i skolarbetet och vilka diskussioner har ni kring netikett?

Vänliga hälsningar
Charlotta

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...