Avslutande delrapport från er ordf i Kultur-och fritidsnämnden i Simrishamn (del 4):
I veckan besökte jag kommunens ungdomsverksamhet Bénka-dí och träffade ungdomssamordnare Seth Selleck. Jag fick också förmånen att träffa och prata med många av ledarna och ungdomarna som var där under eftermiddagen. Det var en glad och positiv stämning och en del satt och fikade och pratade medan andra satt och pysslade eller spelade schack. I Jonebergshallen pågick samtidigt spontanidrotten och dagens aktivitet var inomhusorientering.
Jag har känt Seth sedan 1997 då jag kom som nyutbildad gymnasielärare till kommunen. Då jobbade han också med ungdomar och hade hörsammat att de längtade efter ett ställe att samlas på. Seth kämpade för att skapa en verksamhet för våra ungdomar och bara några år senare, år 2000, kom Ungdomens hus Bénka-dí igång. Till en början låg verksamheten i Östra Park (där åk 5-9 för Nils Holgerssonskolan nu ligger). Idag ligger Bénka-dí i Kulturhuset Valfisken, nära tåg- och bussförbindelser. Detta underlättar för de ungdomar som pendlar och har bidragit att flera ungdomar från byarna besöker Bénka-dí regelbundet.
Nu har Bénka-dí funnits i över 20 år och utvecklats till en fantastisk verksamhet som fått mycket positiv uppmärksamhet i media såväl lokalt som internationellt.
Bénka-dí har genom åren provat sig fram vad gäller åldersgränser, öppettider och utbud av aktiviteter för att kunna fylla ett efterfrågat behov av en positiv, kreativ, trygg och drogfri miljö för våra tonåringar. Verksamheten har alltid varit gratis och det känns viktigt inte minst i dessa tider.
Bénka-dí vänder sig till ungdomar som börjat åk 7 upp till den dag de fyller 18 (dvs blir juridiskt sett vuxna). Man har provat med olika åldersgränser och kommit fram till att det är bäst att inte blanda unga vuxna och yngre tonåringar. De yngre vuxna har andra alternativ och de yngre känner sig inte trygga om de som är över 18 kommer. Med för stor åldersspridning kan det vara svårt att behålla värdegrunden och det finns risker för spridning av olagliga eller olämpliga beteende från vuxna till tonåringar. Den nedre gränsen finns då ungdomar själva vill ha ett ställe som är för deras åldersgrupp och inte för ”barnslig”. Det finns andra fritids i kommunen för yngre barn.
Bénka-dí fungerar som ett tryggt extra vardagsrum med engagerade vuxna som lär känna ungdomarna och deras intressen och behov. Fokus ligger på att det ska vara en öppen och välkomnande, jämlik, trygg och social miljö där ungdomarna känner att de kan vara med och påverka verksamheten. Lokalerna är mysigt inredda med många olika låga sittgrupper som lämpar sig för samtal och mys och lite högre sittplatser som lämpar sig för bl a spel och skapande.
Aktiviteterna planeras utifrån ungdomarnas önskemål. Här kan man träffa sina kompisar och lära känna nya vänner, sitta och prata, spela spel, skapa, fika och äta kvällsmat tillsammans. En del ungdomar kommer hit för att ta det lugnt en stund och träffa kompisar innan de tar bussen hem. Andra stannar hela kvällen.
Flera ungdomar har efterfrågat spontanidrott och det har lett till att man har möjlighet att vara i Jonebergshallen två dagar i veckan. På måndagar är det fokus på bollsporter som fotboll, badminton och volleyboll. Då deltar ca 30-40 ungdomar i spontanidrotten, varav merparten killar. På onsdagar är det mer fria och lekfulla aktiviteter, ibland i hallen men ännu oftare utomhus, och då kommer ca 15-25 ungdomar och det är ungefär lika många tjejer som killar. Andra aktiviteter som är populära på Bénka-dí just nu är brädspel, stickning, virkning och att jobba med lera, filmkväll, quiz, handmassage, baka, laga nyttig och miljömässigt bra mat och efterrätter.
Verksamheten har öppet måndag till fredag kl 15-19. Många elever önskade nämligen kunna besöka verksamheten direkt efter skolan.
På måndagar till torsdagar kommer det totalt ca 75 ungdomar per kväll och på fredagar ca 105. Av dessa kommer 66% av ungdomarna från byar i kommunen och 51% är tjejer. Att det till skillnad från många andra fritidsgårdar är ungefär lika många killar som tjejer har att göra med vilka aktiviteter som erbjuds samt hur personalen arbetar med bemötande och en tydlig värdegrund. Man har provat sig fram vad gäller utbudet och funnit att det är t ex bra för könsfördelningen och jämställdheten att inte placera ett bordtennisbord eller ett biljardbord mitt i rummet.
Idag kommer ungefär 150 ungdomar regelbundet till Bénka-dí och man arbetar hela tiden aktivt med att nå ut till fler ungdomar. Personalen på Bénka-dí kommer ofta ut till skolorna för att bygga relationer med fler elever och sprida information om verksamheten. De är även i Valfiskens foaje för att prata med och lära känna ungdomar och andra som kommer förbi och för att bidra till ökad öppenhet och trygghet kring verksamheten.
Ett projekt som gett flera positiva resultat är “Vänskapsdagen” i början av maj i år. Då var alla åk 6-elever i kommunen (ca 200 elever från 7 olika skolor!) inbjudna till en mängd samarbetsövningar och utmaningar på Bénka-dí, biblioteket, kulturskolan, Österlens museum och Simrishamns kommunhus. Syftet med vänskapsdagen var att skapa förutsättningar för våra blivande högstadieelever att träffas och våga lära känna ungdomar utanför sin grupp. En bonus var att ungdomarna dessutom fick lära känna några av de barn- och ungdomsverksamheter som finns i Simrishamn där vår kommunala högstadieskola ligger. Och satsningen gav resultat: en del av de ungdomar som går på Bénka-dí idag berättar att de blev vänner under vänskapsdagen och sedan fortsatte att träffas på Bénka-dí.
Bénka-dí har genom åren satsat mycket på att skapa förutsättningar för personliga möten och ökad förståelse och tolerans. Ett exempel på detta är kortspelet More Than One Story som utvecklats av personal och ungdomar på Bénka-dí och som idag är spritt till över 1,5 miljoner människor runt om i hela världen på över 30 olika språk. Det kan användas som samtalskort eller digitalt på en hemsida för att få igång samtal och lära känna varandra. More Than One Story har tagit emot flera internationella priser och skapat möjligheter för ungdomar och personal att helt kostnadsfritt delta i konferenser, nätverksträffar och fortbildningar. Ett annat exempel är projektet Face to Face där ungdomar och personal skapade en symbol som man kan välja att bära (en pratbubbla med tre prickar) som signalerar att jag som person är öppen för samtal - att bygga broar - så prata gärna med mig. Ytterligare ett projekt som än så länge bara är i planeringsstadiet är en satsning som kallas “Brobyggare”. Ungdomar i åk 7 upp till och med åk 3 på gymnasiet ska kunna söka att få vara med i projektet. Satsningen ska gå ut på att samtidigt som ungdomar som tillhör olika sociala grupper träffas och lär känna varandra och personalen på Bénka-dí ska man jobba med och samtala om olika teman. Ungdomarna som väljs ut ska komma från olika sammanhang och på så vis kunna bidra med olika erfarenheter och infallsvinklar. Projektet ska utmynna i att varje deltagare tar med sig en kamrat som normalt sett inte brukar vara på Bénka-dí och på så vis ska man bilda en aktivitetsgrupp bestående av 20 ungdomar som gör aktiviteter och utflykter ihop. Förhoppningen är att man på så vis ska kunna nå ut till helt nya ungdomsgrupper samt arbeta aktivt med integration bland ungdomar från olika skolor.
Utöver detta arbetar Bénka-dí i samverkan med skolor, Barn- och elevhälsan, socialfövaltningen, föräldrar och polisen för att stödja ungdomar med särskilda behov och hjälpa ungdomar som har hamnat i riskbeteende.
I ekonomiskt bistra tider är kommunens satsningar på barn och unga viktigare än någonsin. På Simrishamns bibliotek och i ungdomsverksamheten Bénka-dí är alla barn och unga välkomna oavsett sina familjers ekonomi, kontakter, status eller hur länge man stått i kö för något. På Bénka-dí blandas ungdomar från våra olika högstadieskolor (kommunala såväl som fristående) och från såväl byar som tätort. Det märks att både biblioteket och Bénka-dí viktiga funktioner att fylla. De möter en ström av barn och unga från stora delar av vår kommun varje dag.
Några bilder från besöket:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar