fredag 25 februari 2011

Programmet Klass 9A diskuteras flitigt

Vad tycker du om programmet Klass 9A?



Det skrivs mycket om programmet just nu. På Filippa Mannerheims blogg Dagens skola kan du till exempel läsa ett intressant inlägg och en lång och spännande efterföljande diskussion kring SVT:s tv-såpa Klass 9A: http://www.dagensskola.se/kronikor/en-superpedagog-bor-bjossa-pa-chokla-och-vara-gla

och här kommer en länk till Helena von Schantz inlägg på Newsmill om programserien och om skolans utveckling "Klass 9A ökar lärarföraktet": http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/09/klass-9-a-kar-l-rarf-raktet

Metta Fjälkner, ordförande för Lärarnas riksförbund, skriver att programserien riskerar att spä på föreställningen att allt är lärarnas fel: http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/31/svt-riskerar-att-sp-p-f-rest-llningen-att-det-r-fel-p-l-rarna och blivande lärare Mattias Hamberg skriver att tv-programmet riskerar att få lärare att försöka kväsa oro och frustration bland eleverna genom att hela tiden peka med hela handen och på så vis trappa upp maktkampen mellan lärare och elever http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/02/blivande-l-rare-klass-9a-kan-vara-skadligt.

Själv var jag mycket nyfiken på programmet när det började och så här skrev jag då: http://cwasteson.blogspot.com/2011/02/tar-du-ocksa-chansen-att-coachas.html. Jag tyckte idén var god: lärarna skulle handledas så att de utvecklades i läraryrket och jag hoppades att vi som tittade skulle få nytt bränsle på våra tankar kring lärarrollen och hur vi kan utveckla den.

Tyvärr blev jag mycket besviken. Programmet misslyckas helt med att inspirera och handleda lärarna till att utvecklas som pedagoger. Istället för att stötta dem att våga försöka bli ännu bättre, talar man om för dem att de inte duger. SVT har lagt allt fokus på det som är dåligt på skolan och de förmedlar känslan att läget är hopplöst: det finns inget att bygga vidare på utan allt måste göras om från grunden och under ny ledning. Sedan får vi se hur "superpedagogerna" samlar lättförtjänta poäng hos eleverna och slår sig själva för bröstet. SVT tycks dessutom ha fått med sig tittarna, för även om många retar sig på hur programmet är upplagt, så verkar de flesta skoningslöst överens om att de ordinarie lärarna inte håller måttet. Hur vet vi det och vem vågar försvara dem nu?

Vad får ett sådant här program för konsekvenser? Ja, inte leder det till bättre lärare i alla fall. Och ännu allvarligare är att det rimligtvis leder till att lärare blir mer försiktiga med att släppa in utomstående i klassrummet. När det borde vara tvärtom: när vi borde vara öppna mot varandra, bejakande och stöttande, eftersom det är enda sättet att få lärare som kan lära av varandra och vågar utvecklas!

Vad tycker du om programmet och vad tror du om framtiden?

3 kommentarer:

Mårten sa...

Intressanta synpunkter! Jag tror att det ligger mycket i det du skriver.

IngridJ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
IngridJ sa...

Snart är det dags för ett nytt avsnitt, ja, jag ska titta. Men
jag gillar inte programmet.

Det finns ingen quickfix för några "superpedagoger". Att som Stavros lova att sluta som lärare, om eleven inte fixar VG eller mer på ett prov, är löjligt. Varje litet prov betygsätts (och hur litet kan provet vara?), orimligt!

Programmet lockar inte ungdomar till läraryrket, utan leder till förakt för yrket. Jag tycker absolut att SVT ska göra seriösa program om skolan, som kan leda till en givande debatt! Men det gör inte Klass 9A.

28 februari 2011 19:40

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...