Vi träffades på Marint Centrum redan på torsdagskvällen för en bit mat och en inspirerande föreläsning av Anna Karlsson. Anna Karlsson arbetar som NO-lärare i åk 7-9 på Viktor Rydbergs Samskola och kom förra året trea i tävlingen ”Världens mest innovativa lärare”. Föreläsningen handlade om hur nya digitala verktyg skapar nya förutsättningar och hur innovativa lärare utnyttjar dessa nya möjligheter. Man kan välja att gå före genom att ta stora steg och därmed även riskera att man gör misstag eller så kan man ta små, små steg. Huvudsaken är trots allt att man tar sig framåt.
Med hjälp av tekniken kan vi göra vår undervisning mer varierad, ge fler infallsvinklar, bättre förståelse och mer inspiration. Arbetet med tekniken kan dessutom främja samarbete: vi lär med och av varandra. Anna Karlsson berättade att hon och en kollega lyckats bli schemalagda så att de kan samarbeta mer aktivt. De tar del i varandras undervisning och byter klasser och lektioner med varandra. I början var det jobbigt att anpassa sig, men efter ett tag blev det mycket roligare och mer effektivt än innan de inledde samarbetet.
På fredag morgon visade Erik Lenne, chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamn, störtsköna bilder från Österlen och havet här omkring samtidigt som han pratade om bygden, hamnen, havet och kommunens tankar kring utbildning. Vad gäller skolorna låg fokus på att man ska nå full måluppfyllelse och att alla elever ska få minst betyget godkänt i varje kurs. Kommunens satsning på it och fler datorer i skolan och Innovativa skolprogrammet är ett led i denna satsning. Andra satsningar är Kulturgarantin och samarbetet med Malmö FF kring Fotbollsakademin.
Därefter talade Madeleine Lundin från Marint Centrum i Simrishamn om hur hon tillsammans med Staffan Tellman, Mats Rodén och Camilla Witt jobbade i syfte att skapa en mötesplats för personer, företag och organisationer som vill arbeta och samarbeta kring vatten, hav och Östersjön och allt som hör därtill. Hon berättade också att Marint Centrum har en spännande utbildningssatsning som vänder sig till förskolebarn och att man samarbetar med SeeYou i Malmö för att utveckla ytterligare utbildningar för grundskolan och gymnasiet. Man planerar också om att bygga ett labb för Österlengymnasiets naturvetenskapliga program för att kunna skapa ett närmre samarbete mellan gymnasiet och de företag och forskare som finns på Marint Centrum.
Lena Alebo från Simrishamns museum visade prov på sin oemotståndliga berättartalang, lärde oss varför det heter Österlen, varför Tommarp brändes 1123, om Sigrid Björkegren som ägde ett enormt sjöfartsimperium och var känd för att vara särskilt klok och duglig och varför genuina österleningabor är så skickliga berättare. Allt hon berättade kan jag inte återge här, utan jag vill ivrigt rekommendera er att ta chansen att själva lyssna till vår kunniga museichef, men en sak kan jag inte låta bli att sprida, nämligen att Österlen betyder österut. Förr sa man västerlen, söderlen och österlen om de olika delarna av Skåne. När man 1911 ville marknadsföra en stor karneval i Simrishamn satte man stor bokstav framför österlen och då blev Österlen ett varumärke. Jag har tidigare sett filmer som de har på Österlens museum som bland annat är gjorda i samband med festivalen 1911 och de är superläckra och verkligen ”säljande”. Då var vi minsann inte ”etter”! Jag vill också passa på att berätta att Tommarpsån betyder mynningen till ån som rinner långsamt. Poetiskt eller hur?
Därefter kom resten av dagen att kretsa kring pedagogik. Fortsättning (på inlägget) om nätverksträffen följer ...
Här skriver jag till exempel om ett 3D-projekt i kommunen: http://cwasteson.blogspot.com/2011/10/ett-3d-projekt-i-garsnas-i-simrishamns.html och här om en klass elever som spelar rollspel i engelskan: http://cwasteson.blogspot.com/2011/10/rollspel-pa-engelska-pa-korsavadsskolan.html. Här berättar jag om en kurs i internationella relationer där eleverna redovisar genom att klä ut sig och göra nyhetssändningar med hjälp av Green Screen: http://cwasteson.blogspot.com/2011/10/elever-i-handelsernas-mitt-pa.html och här skriver jag lite om hur man arbetar med Student Helpdesk på Österlengymnasiet: http://cwasteson.blogspot.com/2011/10/elever-servar-elever-pa.html.
Mellan raderna
1 dag sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar