tisdag 24 april 2012

När jag inte hinner skriva beror det ofta på att mina elever skriver desto mer

crocusJag har dåligt samvete för att jag just nu inte håller igång mitt skrivande som jag brukar. I flera månader har jag haft som måtto att publicera lite knappt ett inlägg per dag lite knappt sju dagar i veckan, men efter påsklovet har jag haft svårt att hinna med.

Därför ber jag om ursäkt. Jag har planer på att bättra mig. Bara kanske inte riktigt än.

Mina elever jobbar med debattinlägg och de är riktigt duktiga. Mitt problem är att jag inte kan låta bli att tro att jag är deras skrivarcoach och även om jag absolut inte har tid med det så sitter jag och ger dem ingående och personlig respons.

Ja, det tar fasligt mycket tid att ge tips på hur en debattartikel skulle kunna bli ännu lite bättre. Och det är svårt. Och komplicerat. Det handlar ju om både innehåll och form. Och den personliga integriteten. Lagom doser av uppmuntran respektive tips på förbättringsmöjligheter. Det kräver alltså att man drar sig undan lite och är koncentrerad.

Vissa texter är så lätta att se lösningar på. Andra är knepigare. Men det är alltid spännande att läsa andra människors tankar och argument.

Hittills har flera av mina handelsprograms- och elprogramselever publicerat sina texter. Är ni lite nyfikna på vad gymnasieungdomar tycker, då är mitt tips att ni ska läsa deras inlägg här:  Elever & lärare tipsar & diskuterar.

2 kommentarer:

IngridJ sa...

Tycker du gör ett fantastiskt arbete med din blogg även om det inte blir ett inlägg per dag! Och jag tittade lite på dina elevers inlägg, imponerande. Du är säkert en god inspiratör!

charlotta wasteson sa...

Tack för de vänliga orden Ingrid! Hoppas att du har en skön och vacker första maj-helg och så hoppas jag att vi kommer att träffas en dag. Det är så häftigt och härligt att vi har kunnat hitta och följa varandra genom våra bloggar och jag har fått mycket inspiration från dig som jag vill tacka för! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...