tisdag 13 september 2011

Tekniken löser inte alla skolans eller ens mina problem

Green golden appleI år har jag blivit nominerad till Guldäpplet. Det är ett lärarstipendium som delas ut till pedagoger i Sverige som har förnyat sin undervisning genom att använda informations- och kommunikationsteknik (IKT) och genom att inspirera och sprida kunskaper till andra lärare.

Det är kul att få lite uppmärksamhet för sitt arbete och engagemang, och jag är väldigt smickrad över att vara nominerad tillsammans med 37 kunniga och driftiga lärare och IKT-pedagoger. Här kan du läsa om detta i Ystads Allehanda respektive på s 26 i Österlenmagasinet.

I det sammanhanget vill jag betona:

Tekniken är i första hand ett medel att nå skolans mål. Målet är lärandet, det vill säga att eleverna (och vi, deras lärare) ska lära sig så mycket som möjligt.


Tekniken kan understödja lärandet genom att ...
  • göra det lättare att komma åt aktuellt och intressant material, till exempel nyhetsartiklar, debattartiklar, webbföreläsningar, filmklipp, bilder, e-böcker och radioprogram.
  • göra det lättare för eleven att inse att de måste granska allt material på ett källkritiskt sätt när det ska användas. Det är stor skillnad mot att bara använda läromedel, där allt material granskats av specialister och även om bra läromedel har många fördelar, så måste dagens elever lära sig handskas med Internet. Eller hur?
  • göra det lättare att ställa frågor och hitta svar och att delta i diskussioner kring det som man vill lära sig, till exempel via kommentarsfunktionen på webbtidningar, forum och bloggar. 
  • göra det lättare att samarbeta kring projekt med hjälp av till exempel wikis, samtidigt som eleven kan vara trygg i vetskapen att läraren både kan se helheten och de olika elevernas enskilda delar (man kan se detta via verktygets "historik"-funktion).
  • göra det lättare att samla sitt studiematerial och sina redovisningar, eller med andra ord att skapa en personlig lärmiljö.
  • göra det lättare att vara kreativ och använda sig av flera olika uttryckssätt och redovisningsformer, till exempel med hjälp av text, ljud, bild och film.

Allt detta har sammantaget gjort det lättare för oss lärare och elever att vara en del av samhället. Vi kan hjälpa eleverna att hitta strategier för att hitta rätt information, värdera och dra egna slutsatser utifrån den och vi kan träna dem att våga ta del i den öppna samhällsdebatten.


Tekniken löser inte på något vis alla skolans eller ens mina egna problem som undervisande lärare, men jag tycker att det är uppenbart att vi kan och bör dra fördel av teknikens möjligheter för att förstärka lärandet.


***

3 kommentarer:

IngridJ sa...

Så kloka ord! Jag tycker absolut att vi ska använda teknikens möjligheter, vi kan förstärka elevers lärande och det blir roligare att vara lärare då.

Jag ser att du inte heller får så många kommentarer till dina inlägg. Alla har fullt upp i jobbet förstås, men bara en liten kort kommentar gör att man blir glad, eller hur?

charlotta wasteson sa...

Det har du rätt i Ingrid! Jätteglad. Tack!

För nog är det en av de största fördelarna med bloggen: att man kan ge något, men också att man kan få tillbaka i form av kommentarer. :)

Och så är det roligt att se dig, för vi har ju i det lilla byggt upp ett litet nätverk med lärare och även om vi inte hunnit lära känna varandra privat, så tror jag vi alla känner för varandra och gläder oss åt livstecken i form av blogginlägg och kommentarer. Jag ser er som kollegor som jag kan fråga om råd och be om tips från och det är toppen! :-)

Göran Lindgren, Uppsala sa...

Kloka ord om nyttan av teknik för lärandet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...