På vår nätverksträff med Learnit24 21/10 2011 talade Kalle Westinson, ämneslärare på Österlengymnasiet, om Student Helpdesk på vår skola: nya utmaningar, möjligheter och kriser som kan leda till utveckling.
På Österlengymnasiet består Student Helpdesk av elever som servar elever och lärare och för att vara tillgängliga och lätta att hitta finns de i en liten "kiosk" mitt i skolan. När en av de datorer som skolan lånar ut till elever respektive lärare har börjat krångla, då kan man vända sig till Student Helpdesk och på mindre än 10 minuter kan man få sin dator rensad och ominstallerad. Om datorn går sönder eller man vill ha hjälp med hur program fungerar kan man också få hjälp här.
För att få arbeta med Student Helpdesk på vår skola måste man ha god närvaro och studierna måste flyta på bra. Det kan nämligen ta en hel del tid att finnas tillgänglig, ge tips och kunna lösa problem. I gengäld får eleverna nyttiga erfarenheter och mycket uppskattning. En tanke är att det ska kunna stå i deras slutbetyg att de jobbat med Student Helpdesk, precis som det i dagsläget står om de varit med i Elevrådet.
torsdag 27 oktober 2011
Elever servar elever på Österlengymnasiet i Simrishamn
Etiketter:
it,
Kalle Westinson,
Learnit24,
student helpdesk,
Österlen,
Österlengymnasiet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
vad intressant! Vilken självförtroendeskjuts det måste ge till de elever som för förtroende att vara Helpdesk. och vad skönt för de med problem att få hjälp. det är något av det jag upplever som lärare är svårt att hinna med, och att faktiskt kunna.
Skicka en kommentar