onsdag 16 maj 2012

Mycket att tänka på när man ska införa nya arbetsformer

När man ska använda nya arbetsformer i skolan finns det mycket att tänka på. I kap 11 i Veletsianos bok Emerging Technologies in Distance Education (2010), skriver artikelförfattarna Hagit Meishar-Tal, Yoav Yair, och Edna Tal-Elhasid om hur man infört wikis i undervisningen vid ett universitet i Israel för att man ville minska avhoppen vid nätbaserade kurser. De fann då att man kan dela upp de frågeställningar som behöver lösas i  tre olika grupper (s 219):


Antalet kurser vid universitetet där wikis användes ökade. Detta gällde även hur många institutioner som använde wikis i undervisningen. På så vis var satsningen på wikis lyckosam. 

Många elever var tidigare vana vid att jobba ensamma och självständigt och att arbeta med wikis blev därför en stor förändring som en del studenter uppskattade och andra hatade. Motståndet var ofta stort i början av en kurs, men efter att eleverna vant sig, gick det bättre och en del var mycket förtjusta över de nya mer sociala förutsättningarna. 

En del elever vägrade dock att delta trots att det var obligatoriskt. Orsakerna till detta var att en del tyckte att wikiverktyget Mediawiki tog för mycket tid och kraft att lära sig. Andra gillade inte studieformen: att arbeta och redovisa tillsammans.

1 kommentar:

IngridJ sa...

Det förvånar mig inte att inte alla var förtjusta.
Jag har märkt att inställningen till olika digitala medier varierar starkt hos mina komvuxelever. Vissa terminer har i princip alla varit flitiga i fysikbloggen, andra terminer (som den här) är det bara några få som skriver och vissa vägrar. Kanske beror det på att vi den här terminen har 10-veckors distanskurser, studierna går fort fram och eleverna känner inte varandra så bra.

Man måste ge tid till introduktion av nya medier, motivera nyttan, och tala om att det är ett bra sätt att visa kunskaper (och att det kan "löna sig" betygsmässigt)

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...