söndag 13 maj 2012

Strävan efter att få elever att vilja och våga

Att jobba med text och bild på webben är så lätt och känns så självklart. Dessutom blir det snyggt. Att jobba med ljud och film tycker jag har varit lite omständligare. Jag har helt enkelt inte hittat lika bra och smidiga hjälpmedel för detta. Dessutom tycker många elever att det är ännu mer personligt med ljud och film och de tvekar ännu mer inför att publicera material öppet.

För att själv bli mer trygg användare av olika medier har jag testat mig fram. Jag tänker till exempel att om jag själv bloggar regelbundet under mitt eget namn och om jag själv publicerar bilder som jag är stolt över, så kanske jag även kan inspirera mina elever att vilja och att våga.

iPadNu har jag kostat på mig en iPad och plötsligt verkar mina ljudproblem ha löst sig. Mikrofonen på paddan är nämligen väldigt mycket bättre än den på min dator eller på mitt headset till datorn. Jag behöver inte längre släpa runt på en hel dator, jag slipper använda kringutrustning och jag slipper datorns fläktljud. Nu är det betydligt roligare att spela in ljudfiler.

SoundCloudSoundcloud är ett användarvänligt verktyg för att spela in eller ladda upp ljudfiler och att sedan sprida dem vidare via sociala medier. Jag har testat Soundcloud mycket tillsammans med datorn men inte varit nöjd med ljudkvaliteten och ljud av dålig kvalitet är rätt så hopplösa. Vad ska man med dem till?

Med iPaden är det en helt annan sak. Ljudet är oändligt mycket bättre och med Soundcloud appen så kommer du rakt in i verktyget med bara ett enda klick.

Jag har lekt lite och här mitt blygsamma resultat ...

en vaggvisa "Trollmors vaggvisa" tillsammans med Clara, 3½ år:

och en gammal vallvisa "Tula hem och tula vall":



och slutligen lite stillsamma stadsljud från vår trädgård mitt i lilla Simrishamn:



Tja, så värst märkvärdigt är det väl inte, men jag tycker att det är bra ljudkvalitet och det var otroligt lätt att skapa. Dessutom så tror jag att om vi vågar visa upp oss på ett lite anspråkslöst sätt, så kanske vi kan göra det här med ljud och film i skolan lite mindre pretentiöst. Och på så vis kanske vi lättare kan få våra elever att vilja och våga.

2 kommentarer:

Violeta De Lundberg sa...

Vilket bra tips Charlotta! Tack för det. Jag letade efter ett enkelt verktyg för att spela in ljud eftersom flera av mina elever vill arbeta med ljud och inte med bilder. De är lite blyga.

Ha en bra vecka.
Violeta

charlotta wasteson sa...

Vad spännande att du skriver att de hellre vill använda ljud än bild. Jag tänkte att i bilder kan man alltid undvika att visa sitt ansikte, medan en röst alltid är personlig och därför svår att gömma.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...