söndag 10 april 2011

Ljudberättelse om att vara lärare

I en distanskurs som jag går vid Halmstad högskola ska jag göra en ljudberättelse och en stillbildsfilm. Smart som jag är ;-) har jag valt att slå ihop uppgifterna. I detta inlägg kommer jag att fokusera på ljudet och i nästa handlar det om filmen ...

Är man kritisk kan man hävda att uppläsningen är stel och innehållet klyschigt, men är man på "snälle-humör" kan man säga att det är en poetisk, om än inte så djupsinnig, betraktelse över hur det kan vara att arbeta som lärare ...

Här kommer en länk till ljudfilenhttp://blip.tv/file/4998491

Det här att göra en ljudberättelse var en svår och tidsödande uppgift för mig. Jag är ovan vid att spela in ljud, har ingen vidare utrustning och bjuder med jämna mellanrum lyssnarna på ljudliga inandningar och luftpuffar. Dessutom har jag sällan kontroll över ljuden i min omgivning, här skäller hunden och barnen pratar eller skriker, vilket gör det svårt att spela in bara de ljud jag vill spela in. Säkert har flera av mina elever en liknande situation hemma. Inte heller i skolan är tyst, särskilt inte när flera grupper jobbar samtidigt.

Från början hade jag tänkt att jag skulle spela in egna ljudeffekter, men min utrustning var lite för dålig, så det blev istället att jag letade gratis ljud på nätet.

När jag kommit in i arbetet och börjat få en mer tät ljudberättelse kände jag dock hur hela berättelsen lyfte. Den blev så mycket bättre, mer suggestiv och intressant.  (Allt är ju relativt, får jag väl tillägga om ni tycker att jag nu ger mig själv oförtjänt mycket beröm! ;-) Att jobba med ljud var alltså mer kreativt och givande än jag ursprungligen hade förväntat mig. Det här vill jag göra fler gånger!

Ljudfilen är inspelad och mixad i Audacity. Jag började med inläsningen (mitt manus ligger här: http://cwasteson.blogspot.com/2011/03/att-vara-larare.html) och lade sedan på ljudeffekterna och sist musiken.

De flesta av effektljuden hittade jag på SoundBible: "Beach Waves" http://soundbible.com/338-Beach-Waves.html, "Wind Blowing" http://soundbible.com/634-Wind-Blowing.html, "Sniper Rifle": http://soundbible.com/1788-Sniper-Rifle.html. Folksamlingen kommer från Ambient Sound Effects: "Croud outside"  http://www.pacdv.com/sounds/ambience_sounds/crowd_outside_1.wav. Ljudeffekterna på hundskallen och SOS-signalen kommer från Wikimedia Commons:  http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sound-of-dog.ogg respektive http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/SOS.ogg.

Musiken kommer från Multimediabyrån och heter "Barnvisa" (används i början respektive slutet) och "Tidens skördar": http://www.multimedia.skolverket.se/upload/820/mp3/Barnvisa.mp3 och http://www.multimedia.skolverket.se/upload/832/wav/Tidens_skordar.wav. Barnen som spelar bläckblås är mina fantastiska söner och två av deras lika fantastiska kompisar och de spelar "Bort allt vad oro gör" av Carl Michael Bellman.

Har du prövat att göra ljudberättelser med dina elever? Vad har de haft för innehåll? Vad har de haft för syfte? 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...