fredag 17 februari 2012

Tidsresor i teknikens värld

Jag var inne på ur.se och letade godbitar. Tidsresor i teknikens värld låter spännande tycker jag! Därför blev jag så sugen på att se följande filmer, men icke-sa-nicke för då måste man vara inloggad.

Klipp ur SVT:s och UR:s arkiv. Om tekniska innovationer som påverkat vår vardag från 1942 till 1996:


http://www.ur.se/Produkter/153680-Tidsmaskinen-Stanford?q=kortfilmsklubben
http://www.ur.se/Produkter/153325-Tidsmaskinen-Datorsamhallet-1966?q=kortfilmsklubben
http://www.ur.se/Produkter/168405-UR-Samtiden-Internet-friheten-och-krisen-Oppna-plattformar-mot-framtiden?q=kortfilmsklubben

Och vad innebär det att vara inloggad på ur.se? Jo, klickar man sig vidare så får man veta att man kan komma åt filmerna på lite olika sätt beroende på var man jobbar inom skolvärlden.
Många av våra program finns tillgängliga i olika slutna nätverk som man behöver inloggning till för att komma åt. Dessa nätverk riktar sig till högskolor, universitet, skolor, folkhögskolor respektive studieförbund.
Högskolor och universitet som är anslutna till UR access för högskolor når programmen i ett eget nätverk, UR access.
Folkhögskolor och studieförbund når programmen via Folkbildningsnätet.
Skolor som via kommunen eller själva har avtal med en mediecentral eller med NE Skola kan få tillgång till programmen där. 
Kort och gott kan alltså många av oss som jobbar på gymnasiet och grundskolan nå filmerna via NE Skola men det räcker inte att du loggar in via ditt lösenord där på UR, utan du måste ta dig till NE och hitta filmerna via NE:s webbplats. Lite irriterande får jag erkänna, även om jag naturligtvis är överlycklig över över huvud taget kunna komma åt dem.

Jag loggar istället in på NE Skola, skriver in sökordet "tidsmaskinen" och hittar i kanten under rubriken "medier" 26 st ur-program http://www.ne.se/sok?q=tidsmaskinen&type=UR. Tja, det var ju inte så svårt ... I alla fall den här gången.

Det verkar som om jag måste överväga att byta strategi - strunta i ur.se och deras utbud och istället proviantera direkt på NE. Visst blir det en fördel för mig att få många källor samlade på en och samma plats, men finns det inga nackdelar? Finns det till exempel inte en uppenbar risk att vi lärare slutar besöka ur.se:s egen webbplats?

Och då kanske man missar serier i stil med den här?

http://urplay.se/165324

En annan sak som jag önskar av ur.se är att man, precis som med YouTube, ska kunna bädda in deras program på sin webbplats. Istället måste man i dagsläget lägga en intetsägande länk (problemet är för övrigt detsamma på svt.play).

Länken ovan leder till programserien Världens bästa skitskola, men vem kan väl ana det eller bli det minsta lockad av att följa den? Jag antar att de valt att man inte ska kunna bädda in filmerna, bara för att de vill leda tittarna till deras egen webbplats, men det borde finnas mer lockande och sofistikerade sätt? På det här viset riskerar filmerna att få mindre uppmärksamhet och färre tittare.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...