torsdag 2 februari 2012

Vi kommer att bli bättre

Första delen av Veletsianos bok Emerging Technologies in Distance Education (2010) har fått mig att fundera över  hur tekniken påverkat vår skolvardag och hur den kan komma påverka den i framtiden. Jag tycker att mycket har förändrats redan, både till 

  • det bättre (det är till exempel mycket lättare att vara kreativ och skapa eget material som man delar med sig till andra) och till 
  • det sämre (när alla mina elever har en dator framför sig är det till exempel svårt att få ögonkontakt med dem - lyssnar de verkligen, kan man fråga sig). 

Jag hoppas och tror att vi successivt ska bli allt bättre på att utnyttja möjligheterna.

Jag har skrivit om min läsning av första delen här:

Under ytan är det mycket som förändrats med hjälp av teknikenEn definition av begreppet "emerging technologies"Gammalt och nytt går hand i handVi kan hjälpas åt att vaska fram guldkornen i den stora teknikflodenUtbildningsväsendet går spännande tider till mötes med hjälp av Webb 2.0Ett lärande bortom tid och rum med hjälp av sociala medier

Jag tycker att dessa bilder av fredcavazza passar bra i sammanhanget (se nedan). De visar hur snabbt olika verktyg utvecklas, blir fler, mer avancerade och fyller allt fler behov.

Social Networks Hype Cycle
Toward a web 3.0? Enterprise 2.0 overview Virtual Universes Landscape Social Media Landscape (redux)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...