I denna 6-minuter långa film berättar Cecilia Johansson vid Helenelundsskolan i Sollentuna om hur hon använt en blogg för redovisning av skolarbeten i en årskurs sju:
Johansson berättar att det går snabbt och lätt att lära sig att hantera en blogg och lägga upp skolarbeten på den och hon ger tips på hur man kan tänka när man bygger upp bloggen. Till exempel lägger eleverna en etikett med sitt namn på de inlägg som de skrivit och på så vis kan man lätt hitta varje elevs alla arbeten. Hon och hennes elever har valt att göra en individuell sida per elev, där var och en beskrivit sig själv och lagt upp bilder. Detta har eleverna tyckt varit roligt och de har även använt bloggen för att skriva uppmuntrande kommentarer på varandras texter.
I denna film berättar Josef Sahlin vid Årstaskolan i Stockholm hur han enkelt gjorde en klassblogg för sina årskurs ett-elever och kallade den Tegelbobarn:
Sahlin trycker särskilt på hur du kan arbeta med kategorier och etiketter för att skapa en struktur på bloggen, att du ska fundera över vilka inställningar du vill ha på bloggen (vilka ska till exempel få kommentera på bloggen?), att du ska be om tillstånd av elevernas föräldrar om du vill visa bilder på eleverna och att du behöver ha en rutin för hur du ska hjälpa eleverna att komma ihåg sina lösenord.
Sahlin hävdar att eleverna blir mer motiverade att skriva när de har mottagare och att de inspireras av varandra när de läser varandras texter. Själv har han nytta av att elevernas arbeten samlas som i ett arkiv och att han kan bädda in en kalender i bloggen, där såväl han själv som hans elever och deras föräldrar kan se vad som är på gång i klassen och på skolan.
I denna film berättar Marie Andersson vid Eskelhemsskolan på Gotland hur hon skapade bokbloggsprojektet Detektiven Emil och vi tillsammans med sina elever i åk 4,5 och 6:
Bloggen handlar om att eleverna läser och skriver om sin tankar kring Anna Janssons böcker om Emil Wern. Andersson berättar att hon och hennes elever har byggt upp ett nätverk av nya kontakter genom sin blogg. Många har varit intresserade att följa deras arbete, en del har hjälp till på olika sätt och andra har inspirerats. Något som varit särskilt kul har varit att författaren Anna Jansson och bokens illustratör Mimmi Tollerup engagerat sig i barnens läsning och upplevelser av böckerna och svarat på barnens frågor kring bland annat tryckfel och upphovsrätt. Via kommentarsfunktionen har eleverna fått frågor från nyfikna lärare och dessa har varit spännande och utvecklande att svara på. Bloggen har också inneburit att eleverna kommit att fundera kring upphovsrätt och creative commons.
Hur använder du bloggen i skolan?
Mellan raderna
1 dag sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar